Fair18 °C
2020. április 10. péntek Zsolt
Menü

Home office: hogyan dolgozz hatékonyan otthonról?

Home office: hogyan dolgozz hatékonyan otthonról?
A home office egyik legnagyobb előnye a kényelem (Fotó: Unsplash/Dillon Shook)

A home office egyáltalán nem olyan egyszerű, mint elsőre tűnik. Az egyébként is létező főnök mellé még egy főnököt kapunk: saját magunkat. Akkor leszünk jók a távmunkában, ha szabályok szerint működünk, amiket be is tartunk. Ellenkező esetben könnyen szétfolyhat egy nap, egy hét, de akár az egész életünk is.

Magyarországon a főnökök még mindig idegenkednek attól, hogy a beosztottak távmunkában végezzék el feladataikat. A home office ellen az egyik legfontosabb érv, hogy ha nem látják a kollégát, akkor nem is biztos, hogy dolgozik. Pedig nincs olyan felmérés, ami ezt támasztaná alá. Azok, akik otthonról dolgozhatnak részben vagy egészben, lényegesen produktívabbak a távmunka alatt, mint az irodában görnyedő társaik.

A home office mellett szól például a munkavállalók szerint, hogy a napi nyolc órát hatékonyabban tudják beosztani és kihasználni. Legfontosabb érveik egyike az volt a Flexjobs.com felmérése szerint, hogy kevesebbszer szakítják félbe őket a munkatársaik (76%), kevesebb az egyéb zavaró tényező (75%), kevesebb az értekezlet (69%), kimaradnak a munkahelyi hatalmi játszmákból (68%), nincs stressz a munkába járás miatt (67%) és lényegesen kényelmesebb az otthoni munkakörnyezet (51%).

A kérdőív kitöltői szerint a home office segít megtalálni az egyensúlyt a munka és a magánélet között, több idő marad a családra, rengeteg időt takarítanak meg (pl. nem kell bejárni a munkahelyre) és töredékére csökken a stressz is. A válaszadók 51 százaléka mondta azt, hogy otthon produktívabb, és csak 7 százalék érezte úgy, hogy a munkahelyén tudja kihozni magából a maximumot.

Vagyis egyre kevesebb érv van a távmunka ellen, a felelős vezetők a cég és a beosztottak érdekeit szem előtt tartva a lehető legjobban a home office felé tolják el a munkavégzés arányát az irodával szemben.

Persze home office-ba kezdeni nem egyszerű dolog. Alaposan fel kell rá készülni, és jópár dolgot tisztázni kell magunkkal, mielőtt az első otthoni munkanapba belefognánk. 

Határozz meg magadnak munkaidőt!

Döntsd el, hogy mikor kezdődik a munkanapod, és azt is, hogy meddig tart. A kitűzött kezdési időpontot vésd kőbe, és állj készen a kezdésre, azaz reggelizz meg, tisztálkodj, és öltözz fel, mintha csak munkába mennél. Az irodai munkarendhez hasonlóan iktass be egy félórás ebédszünetet, és azt is döntsd el, hogy nagyjából mikor fogsz ebédelni. A nap kezdéséhez hasonlóan legyen előre meghatározott vége is a munkanapnak. Sokan hajlamosak belecsúszni abba a hibába, hogy egy kicsit túlóráznak, így észre sem veszik, és végül akár 1-2 órával is tovább dolgoznak, mint egyébként tennék azt a munkahelyen. Kezdetben a legjobb megoldás, ha az előre kitűzött munkaidő után röviddel már van programod (pl. edzésre mész, egy ismerőssel beszélsz meg találkozót stb.), mert akkor ahhoz képest fogsz számolni a feladatiad befejezésével.

Öltözz fel és tisztálkodj!

Mindenképp öltözz fel! Bár valóban vicces dolog a gyerekkori lusta hétvégékhez hasonlóan egész nap pizsamában végezni azt a munkát, amit egyébként korábban az irodában élére vasalt ingben vagy tökéletes sminkben csináltál, hosszú távon nem vezet semmi jóra. Aki rendszeresen pizsamában dolgozik, tulajdonképpen egy idő után a munkaruhájában alszik, és alig tudja kipihenni magát. Ráadásul nehezebben tudod elhitetni magaddal, hogy a véget ért a meló, ha pont ugyanabban a ruhában, pont ugyanott ülve, pont ugyanazt a monitort bámulod a napi nyolc után is.

Ne halogass!

A kezdő távmunkás első számú ellensége a halogatás. Tényleg nagyon jó dolog, amikor végre nem kell bemenni az irodába, de ettől még ez a nap vagy időszak nem egy extra szabadság, hanem ugyanolyan munkanap mint bármelyik, csak hazai pályán. A "Mindjárt elkezdem, csak még ezt a sorozatrészt befejezem..." vagy a "Ez a fejezet csak öt oldal, gyorsan elolvasom..." és az "Úgyis elég nekem erre öt óra, délelőtt inkább mást csinálok..." hosszú távon nem a barátaid. Legyél tisztában a képességeiddel és tartsd szem előtt, hogy vannak kötelezettségeid, ráadásul eredményt kell produkálnod.

Tisztázd a többiekkel, hogy te dolgozol!

Ha nem egyedül élsz a lakásban, házban, ahonnan dolgozol, jó előre beszéld meg a család többi tagjával vagy a lakótársakkal, hogy a jövőben te home office rendszerben fogsz dolgozni. Legyen tisztában vele mindenki: nem azért maradtál otthon, hogy segíts a takarításban, elugorj gyorsan a boltba vagy hosszan megbeszéljetek egy aktuális témát. Ezekre ott van a délután vagy az este.

Ne dolgozz ott, ahol alszol!

Felejtsd el, hogy az ágyban dolgozol! Ez csak akkor lehet megoldás home office esetén is, ha beteg vagy, de akkor meg miért dolgoznál? Még akkor sem megoldás, hogy azon a helyen dolgozol, ahol egyébként alszol vagy szexelsz, ha kicsi a lakás. Ilyen esetben ülj a konyhaasztalhoz, vagy a földre törökülésben, vagy szerezz be egy kis asztalt. Mindenképp legyen egy erre a célra kijelölt hely a lakásban, különben egy idő után összemosódik a munkával az ágy egyébként normális funkciója, és idővel sokkal nehezebben tudod kipihenni magadat, míg szex közben még többet fog az agyad a munkán pörögni.

Célkitűzések

Határozz meg napi célokat, amiket mindenképp el kell végezned! Csak akkor vedd lazábbra, ha már mindent befejeztél, de legalábbis belátható időn belül a munka végére érsz. És nem: továbbra sem jó megoldás, hogy túlcsúszol a munkaidőn és az sem, ha másnapra tolod át a munka egy részét. Idővel képes leszel teljesen belőni a korlátaidat, csak folyamatosan figyeld magadat. Néhány hónap rendszeres home office után már tudni fogod ébredés után, hogy melyek a különösen produktív napjaid, ilyenkor aztán valóban tedd is oda magadat és facsarj ki a munkaidőből mindent, amit csak lehet. 

Tarts rövid szüneteket!

Időnként állj fel, sétálj egy kört a lakásban, pihentesd a szemedet és az agyadat. Senkinek nem jó, ha egész nap csak a monitort bámulod görnyedt háttal. Ha erőlteted, úgysem lesz jó, maximum csak kész leszel a feladattal, de egyáltalán nem biztos, hogy minőségi anyagot is adsz le. Ha nem iktatsz be tudatosan rövid, 20-60 másodperces szüneteket, észre fogod venni, hogy az agyad akaratlanul is megteszi helyetted: fel fogsz állni, hogy kinézz az ablakon, kimész a konyhába vízért, vagy hirtelen olthatatlan vágyad támad, hogy azonnal megmosd az arcodat a fürdőszobában.

A munkanap végén mozdulj ki!

Nem számít, ha rossz idő van, az sem, ha nincs hozzá kedved. a nap végén mindenképp mozdulj ki. Ha eddig még nem tetted, kezdj el sportolni, vagy menj el bevásárolni, találkozz a barátaiddal, de egy céltalan séta is megteszi a közelben. A lényeg az, hogy szellőztesd ki az agyadat, ne ott és abban a pillanatban akard kiereszteni a feszültséget, ahol pár perccel korábban még dolgoztál.

Szocializálódj!

Ne felejtsd el, hogy a világ nem egy monitoron keresztül létezik, a barátaid pedig nem egy felugró csetablakban, mobilos értesítés vagy telefonhívás formájában léteznek. Amilyen gyakran csak lehet, a munkanapok után iktass be személyes találkozókat, látogasd meg a családtagjaidat. Ha rossz kedvre vagy fáradtságra hivatkozva felmented magad a programok alól, idővel könnyen elszigetelődhetsz a társaságból. 

Akinek pedig a statisztikák ellenére sem megy a hazai pályán dolgozás, inkább legyen belátó, és kezdjen el újra bejárni az irodába.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

A hét sztorija

Eseménynaptár