11 hónapnál régebbi cikk

Milyen problémákra jó a kakaó?
Milyen problémákra jó a kakaó?

Asztma, rák, elhízás, magas vérnyomás, cukorbetegség - néhány válasz a címben feltett kérdésre. Milyen egészségügyi problémák megelőzéséhez nyújthat segítséget a nyers kakaóbab?

Nemrég már tisztáztuk, hogy a nyers kakaóbab szuperélelmiszernek számít. Azt is megtudhatta az olvasó, hogy miért fontos az, hogy mindig magas kakaó tartalmú, lehetőség szerint nyers és feldolgozatlan terméket válasszunk. Most pedig következzen a kakaóbab jótékony hatásainak részletes kifejtése!

A kakaóbab hatásos lehet – többek között – magas vérnyomás, elhízás, makula degeneráció, magas koleszterin, székrekedés, rák, krónikus fáradtság, 2-es típusú cukorbetegség, asztma, demencia, veseproblémák, sclerosis multiplex, májbetegség és különböző idegrendszeri betegségek megelőzésekor és kezelése során.

Segítséget nyújthat megőrizni szív- és érrendszerünk egészségét, agyunk egészségi állapotát, bőrünk szépségét, sebeink gyors gyógyulásában. Akkor is fordulhatunk hozzá, ha magnézium- vagy rézhiányban szenvedünk, vagy ha rosszkedvűek vagyunk, levertnek érezzük magunkat.

Először is emeljük ki a nyers kakaóbabban lévő epicatechint, amit Norman K. Hollenbert (1936–2020) fedezett fel, aki a Harvard Orvostudományi Egyetem professzora volt. Az említett vegyület hozzájárul a rák, a szívbetegség, a cukorbetegség és a stroke kockázatának csökkentéséhez. Sajnos ez az anyag keserű, ezrét sokszor kivonják a kakaótermékekből. Ezért is fontos, hogy nyers, egész kakaóbabot együnk!

Itt meg kell jegyezni, hogy a nyers kakaó kesernyés ízét nem mindenki szereti, ezért sokan csokoládé formájában fogyasztják el. Ha csokoládét szeretnénk vásárolni – és szem előtt akarjuk tartani az egészségünket –, akkor olyan terméket válasszunk, amelynek magas a kakaótartalma. Minél magasabb egy csokoládéban a kakaó aránya, annál sötétebb a színe, s annál kevesebb hozzáadott anyagot tartalmaz (például cukrot, pálmazsírt).

Visszatérve a jótékony hatásokra: Ahogyan öregszünk, egyre rugalmatlanabbá válnak a vérereink. A kakaóbab antioxidánsainak köszönhetően javítja ereink rugalmasságát, így hozzájárul a vérnyomás csökkentéséhez. Ez azért fontos, mert a magas vérnyomás agyvérzéshez és szívbetegségekhez vezethet.

A kakaóbab segíthet agyunk egészséges működését fenntartani, ami igencsak jól jöhet tanulási és memóriazavar esetén. Több kutatás is bebizonyította, hogy védelmet nyújthat a vascularis megbetegedések ellen. Az időskori demencia is nagy eséllyel megelőzhető rendszeres fogyasztásával – erről a Columbiai Egyetem kutatói számoltak be.

2014 év elején olvastam egy gyógyszerész csoport kutatásáról, melyben azt fejtegették, hogy a természetes, vajmentesített kakaó az asztmára is jó, tisztítja a hörgőutakat a tüdőben. Ezt a hatást a teobromin és a teofilin révén éli el, mely az asztma ellen dolgozik.

A cukorbetegek is bátran fordulhatnak a kakaóbabhoz segítségért: A flavonoidok ugyanis képesek diabéteszellenes szerként működni. Több kísérlet is megerősítette az elmúlt években, hogy a kakaó-flavonoidok a leghatásosabbak a 2-es típusú cukorbetegség kapcsán. (Többek között azért, mert javítják a perifériás szövetek inzulinérzékenységét.)

Egy svájci tanulmány szerint, ha két hétig fogyasztunk nyers kakaót, akkor csökken a szervezetünkben a kortizol stresszhormon, javul az anyagcsere, és a belek mirobiológiai szintje is jobb lesz.

A növényben lévő kén segíti a kollagén- és a kreatintermelődést. Így fényesebbé válik a hajunk, erősebbé a körmünk, szebbé a bőrünk. A kén emellett a szövetek helyreállításában is szerepet játszik.

No, és persze fontos a boldogság is! A nyers kakaóban lévő anandamin javít a hangulatunkat. Ezeket a molekulákat egyébként a szervezetünk is termeli. Amikor beindul a termelés, akkor érezzük azt, hogy „eufórikus” állapotban vagyunk. A kakaó az agy szerotoninszintjét is növeli, így tartja kordában a hangulatingadozásokat. (Ezért kell a hölgyeknek menstruáció alatt kakaót fogyasztaniuk, mert ebben az időszakban a szerotoninszint drámaian csökken.)

Energiafokozóként sem utolsó: hosszú távú energiát kapunk a nyers kakaótól. Sőt, még magnéziumot is szerezhetünk belőle, amivel hozzájárulhatunk – többek között – csontjaink védelméhez is. (Két evőkanál nyers kakaóporban kb. 50 mg magnézium van!)

A folytatásban előtérbe helyezzük majd a kakaóvajat, s rávilágítunk arra, hogy milyen sokrétű a felhasználása!

Borítókép: pixabay.com
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek