9 hónapnál régebbi cikk

Ipar és művészet találkozása Fehérváron
Fehérvár Médiacentrum fotója
Németh Zoltán
Ipar és művészet találkozása Fehérváron

Tematikus műalkotásokból nem szenved hiányt Székesfehérvár. A különböző alkotások között rengeteg olyat is találunk, mely közvetve vagy épp kendőzetlen közvetlenséggel kapcsolódik a város iparához is.

Székesfehérvár köztéri alkotásai kapcsán már rengeteg művet bemutattunk. A városban több olyan alkotás található, mely vagy szorosan, vagy épp egy picit lazábban, de kapcsolódik a város iparához. Egy részüket bemutattunk már, az egyik alkotás a Kiss Nagy András által készített Bazaltbeton Térplasztika a József utca mellett, a lakótelep házai között, mely a panelépítési korszaknak állít emléket. A visszajelzések alapján ezt a művet ugyan rengetegen láthatják, hiszen forgalmas részen van, ugyanakkor kevesen szeretik szürke és nem túl művészi megjelenése miatt. Vannak olyan alkotások, melyek épp ellentétei ennek, vagyis gyönyörűek, mégis alig láthatja őket valaki.

Ilyen volt a bemutatottak között az Ikarus gyár egykori igazgatósági épületébe készült 12 négyzetméteres sgraffitó, Ecsedi Mária első nagyszabású munkája, a nap felé törő Ikaroszt bemutató alkotás. A mű kiváló állapotban van, viszont az épületet jelenlegi gazdája nem használja, így a sgraffitó a nagyközönségtől elzárva tölti napjait.

Olyan alkotást is bemutattunk már, mely rég a feledés homályába merült és komoly nyomozásra volt szükség, hogy újra előkerüljön egy szintén használaton kívüli, a nagyközönség elöl elzárt épület díszeként. Ez az alkotás Stekly Zsuzsa „Madarak” névre keresztelt, 280x600 centiméter méretű műve volt, melyet 1985-ben a Seregélyesi út környékén, az akkori ARÉV érdekeltségébe tartozó épületek egyikében helyeztek el. Majd négy hónapos kutatás után két olvasónk információit követve végül sikerült megtalálni ezt a művet is.

A fenti alkotásokon kívül is vannak olyan köztéri művek, melyek a fehérvári iparhoz kapcsolhatók. A Seregélyesi út mentén haladva kettőhöz is eljuthatunk. Az egyik egy olyan alkotás, melyről talán kevesen gondolnák, hogy művészeti céllal jött létre. Ez a mű nem más, mint az 1933-ban született, 86 esztendősen 2019-ben elhunyt Ybl Miklós-díjas, Prima Primissima-díjas építész, Tokár György alkotása. A vasbeton térplasztika az ARÉV (Alba Regia Állami Építőipari Vállalat) volt telephelyének bejáratánál található, a négy talpon álló 12 hosszú betonelem a vállalat akkori tevékenységi körére utalva 1974-ben került a helyére.

Egy másik hasonló alkotás az Alba Ipari Zónában, a Karsai Holding telephelyének udvarán található. A „Kör Három Dimenzióban” névre keresztelt alkotás Fajó János orosházi festőművész ötlete alapján készült, és 2001-ben került a műanyagfeldolgozó vállalt telephelyére. A 82. életévében elhunyt művész kapcsán így fogalmaz a Köztérkép, kitérve a körökkel kapcsolatos megjelenítési formáira:

 A minimal art személytelen, modellező szemléletével ellentétben azonban művészete megőrzi empirikus gyökereit, a körből származó íves formavilág révén művein meghatározó szerepet játszik az érzékiség.”

Székesfehérvár tehát nem csak a szó szoros értelmében vett művészi alkotások, de az iparhoz kapcsolható művek esetében is rengeteg értékes és érdekes köztéri művel rendelkezik, ezek közül hamarosan még többet igyekszünk majd bemutatni olvasóink számára.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek