Rain showers20 °C
2019. május 20. hétfő Bernát, Felícia
Menü

Esterházy Mercedese megérkezett Fehérvárra

Esterházy Mercedese megérkezett Fehérvárra
Esterházy Péter 2007-ben a Vörösmarty Színházban dedikált (Fotó: BLG-archív)

Bevezetés hétköznapi esterházyizmusainkba, avagy lehet-e egy színdarab is posztmodern? Az Írok reflektorfényben című rendezvénysorozatban ezúttal Esterházy Péter Mercedes Benz című drámája volt terítéken. A kulisszatitkokba Radnóti Zsuzsa dramaturg és Szikora János színházigazgató avatott be minket.

Mondanám, hogy a következőkben „magaskultúrával” foglalkozunk majd (too difficult, don’t read!), de talán éppen a nemrég elhunyt Esterházy Péter (továbbiakban helyenként EP) volt az, akinek a személye a legközelebb tudta hozni a hétköznapi emberhez a szépirodalmat, a nyelvet, a történelmet és a filozófiát. Igaz, művei elsőre bonyolultnak hathatnak – az Instagramra ráfagyott generáció számára pláne –, személye, létezése, filozófiai értelemben vett egzisztenciája egyszerűen elcsábította az arra fogékony olvasót.  

Színházban viszont nem nagyon játszanak Esterházy-drámát, s hogy ez miért van így, arra Radnóti Zsuzsa dramaturg adta meg a választ az Írok reflektorfényben című rendezvényen, melyet a Vörösmarty Színházban tartottak. A megoldást ott kell keresni, hogy az alapvető sajátosságokon, esterházyizmusokon túl az író a beszélt drámát használja, ami ugyan Németországban már nagy divat, Magyarországon még nemigen terjedt el. A színházak ma még nem nagyon tudnak mit kezdeni az olyan radikális darabokkal, melyeket EP írt: dramaturgiája működik, de nem könnyű. Igaz, a hazai irodalom- és színháztörténelemben nem egyedi eset, hogy egy befutott írót nem tűznek műsorra, Radnóti Zsuzsa elmondása szerint Füst Milánnak is 50 évet kellett várnia darabjai bemutatására.

Esterházy Mercedese megérkezett Fehérvárra

Írok reflektorfényben a Vörösmarty Színházban. Balra Szikora János rendező, középen Radnóti Zsuzsa dramaturg, az MTA tagja, jobbra az est házigazdája, Perczel Enikő (Fotó: FMC)

Szikora János, a Vörösmarty Színház igazgatója – aki rendszeresen "csak" Péterként utalt EP-re – négy színész közreműködésével Esterházy utolsó darabjából, a Mercedes Benzből rendezett egy felolvasást. Szikora elmondta, Péternek sokat jelentett Janis Joplin Mercedes Benz című dala, a temetésén is ez szólt, és ez a darab is ezzel kezdődik. EP ebben a műben hozzányúl Madách Ember tragédiájához és egy kiválasztott magyar család történetét mutatja be. Játszik benne az Úr és Lucifer is, mint két elegáns menedzser, a hamisítatlan Esterházy-humor pedig minden jelenetben előbukik, és pontosan akkor, amikor kell, elröpül egy-egy bazmeg is. EP-nél minden a nyelvben játszódik, a darabban a saját maga által elnevezett emeletes mondatok is nagy szerepet kapnak, és ahogy a Janis Joplin-dal esetében, úgy itt is kacajjal ér véget a történet...

Szikora János a rendezvényen azt mondta, egyszer mindenképp színre viszi a darabot és talán már itt, a Vörösmarty Színházban is látható lesz a közeljövőben...

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • Nyelvtanulásoz is adnak diákhitelt ősztől
    Nyelvtanulásoz is adnak diákhitelt ősztől
  • Justin Bieber, Trónok harca - Lezártak egy izlandi kanyont
    Justin Bieber, Trónok harca - Lezártak egy izlandi kanyont
  • HÍRADÓ 1-kor 2019. május 20.
    HÍRADÓ 1-kor 2019. május 20.
  • Hősök napja - megemlékezések Székesfehérváron
    Hősök napja - megemlékezések Székesfehérváron