5 évnél régebbi cikk

Így vigyázzunk a bringánkra nyáron!
Fehérvár Médiacentrum fotója
Horváth Reni

Nyáron pattannak a legtöbben két kerékre, hogy kiránduljanak, túrázzak egy jót biciklivel. De akár a mindennapos munkába járáshoz használjuk a kerékpárt, akár például a Velencei-tó körül indulunk el vele, a bringa és persze a saját biztonságunk érdekében is érdemes alaposan felkészülni.

Nem csak az autókat, a kerékpárokat is ajánlott rendszeresen, évente szervizbe vinni, ellenőriztetni, korrigáltatni a használatból eredő állapotromlást. Sokat tehetünk a biciklinkért, ha rendszeresen ápoljuk, tisztán tartjuk, megszabadítjuk az olajtól, sártól, kosztól. Ez az alkatrészek élettartamát is megnöveli. A biciklit akár a kézi autómosóban is nyugodtan lemoshatjuk óvatosan.

Az éves szervizelés sem ördöngösség: az átvizsgálás gyorsan megtörténik, sok esetben már szemrevételezéssel is felismerik a szakemberek, ha nem megfelelő a gumik, a lánc állapota, majd egyeztetnek a szükséges javítanivalókról, ami 1-2 napon belül el is készül.

Egy új kerékpár vásárlása után mindig elmondjuk a vásárlóinknak, hogy száz kilométer használat után mindenképpen jöjjenek vissza ellenőrzésre, amikor már bejáratódott a kerékpár. A bowdenek utánállítása szükséges lehet ilyenkor. Ezt követően pedig az éves átvizsgálást javasoljuk.” - foglalja össze Wrhovina Gergő, az egyik új székesfehérvári kerékpárüzlet és szerviz tulajdonosa.

Túrára indulás előtt mindenképpen javasolt átnézetni a kerékpárokat. Ha letették tavaly nyár végén úgy, hogy nem volt semmi baja, az nem jelenti azt, hogy most sincs. – teszi hozzá a másik tulajdonos, Csánig Rajmund. - Sok műanyag alkatrész van egy bringán, sok gumialkatrész, ezek állás közben is tönkre tudnak menni, elöregedni. A láncot át kell olajozni, féket, gumikat ellenőrizni, hogy elkerüljük a balesetet, esetleges defektet. Emellett mi arra biztatunk mindenkit, hogy mindig sisakban biciklizzen, hiszen a legrövidebb távon is történhet bármi.”

Fontos odafigyelni a világításra is: ne csak láthatóak legyünk, hanem jól is lássunk! A kis ledes világítások arra jók, hogy észrevehető legyen, aki az úton halad. Mellette viszont tartós esti biciklizésnél számít az is, hogy mi magunk is jól lássuk az utat.

Mit vigyünk magunkkal?
A legjobb, ha a csomagunk minél kisebb és könnyebb, hogy igazán ki tudjuk élvezni a kerékpározást. De egy kis táskába mindenképpen érdemes néhány szerszámot csomagolni, gumiragasztót, tartalék belső gumit, esetleg egy kis pumpát.

Legyünk biztonságban mi is és a kerékpár is
Fontos jó minőségű, erős zárat használni, ha nagyobb értékű bringáról van szó, nem érdemes sajnálni rá a pénzt, hogy megvédjük. Léteznek már olyan zárak, mellyel a teljes biciklit le tudjuk zárni, figyeljünk rá, hogy mindig rögzítsük hozzá valamihez.

Mire figyeljünk, ha kisgyermekkel kelünk útra?
Ha gyerekülésben szállítjuk a csemeténket, az életkora és a testsúlya alapján kell dönteni arról, hogy milyen ülést szerelünk a felnőtt kerékpárra: előttünk vagy mögöttünk üljenek. Ettől függően más-más méretű és kialakítású gyermekülések léteznek. „Másfél éves kortól már lehet rövidebb utakon kerékpározni a kicsikkel. – javasolja Wrhovina Gergő. – De ilyenkor még előre ültessük. Ha elalszik, a hátunk mögött nem látjuk, mi történik vele. Oldalra billenhet a feje még akkor is, ha be van kötve, ez pedig balesetveszélyes.” Három éves kortól már a hátunk mögé is ültethetjük a gyermeket. Ez esetben csomagtartóra vagy konzolra szerelhető ülések közül választhatunk. Utóbbi annyiból komfortosabb, hogy nem érez minden apró gödröt, mert valamennyire rugózik. „Amire talán kevesebben gondolnak, hogy ha gyereket szállítunk, a felnőtt ülés pozícióját is lejjebb kell állítani, hogy mindig biztonsággal leérjen a lábunk a nyeregből. "

Meleg nyári időben hosszabb utakra jobb ha nem indulunk el kisgyermekkel. „Míg a kerekező szülőt valamennyire frissíti a menetszél, a gyerek a hátunk mögött szélcsendben van, könnyen kaphat napszúrást. sokszor meg kell állni, pihenni, folyadékot pótolni.  - figyelmeztet Whrovina Gergő.   - Tűző napon semmiképp se induljunk el!”