A vitorlázás igazi adrenalinbomba! - fehérvári siker a KékszalagonA vitorlázás igazi adrenalinbomba! - fehérvári siker a Kékszalagon
Az első dokumentált vitorlásversenyt 1661. szeptemberében rendezték meg a Temzén. Ekkor hívta versenyezni II. Károly angol király a yorki herceget. A 23 mérföldes Greeenwich – Gravesend távot II. Károly nyerte. A sportvitorlázás – valószínűleg mindenki kitalálta - tehát Angliából ered, s népszerű volt I. Péter orosz cár és I. Frigyes porosz király köreiben is. Az első orosz vitorlásklub 1718-ban alakult Nagy Péternek köszönhetően, aki 141 jachtot ajándékozott a klubnak.
Vitorlás a tengeren (Fotó: Pixabay)
A vízen való száguldás a 19. század végén vált igazán népszerűvé. 1900-ban a nyári olimpiai játékokon még 40 tonnás, 20 méteres hajók is versenyeztek, majd a robusztus szerkezeteket felváltották a kisebb, gyorsabb járművek.
1907-ben alakult meg a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (1996-tól International Sailing Federation). A világ leghosszabb versenyét pedig 1973. óta rendezik meg négy évenként. Ez eleinte 26180 tengeri mérföldet foglalt magába, majd 1990-ben 32000 tengeri mérföldre nyújtották a távot Portsmouth – Jóreménység foka – Horn-fok – Portsmouth útvonalra téve.
Csodás látványt nyújt egy vitorlás a tengeren (Fotó: Pixabay)
A Balatonon eleinte halászatra használták a vitorlásokat. A Balaton-Füredi Yacht Egylet 1867-ben jött létre. Tagjai főként főúri, főnemesi osztályból származtak. Az első versenyt az 1882-ben alakult Balatoni Vitorlázó Egylet rendezte meg 1882. augusztusában. Az első Kékszalag versenyre 1934. július 27-én került sor a balatonfüredi Hungária Yacht Club szervezésében. Akkor 21 hajó állt rajthoz és 19-en értek be a célba. Idén 50. alkalommal rendezték meg Európa legnagyobb tókerülő versenyét a Balatonon – közel 700 hajóval. Köztük volt az 1990-es években, Olaszországban épült, tőkesúly nélküli soktrapézos hajó, a Gardazzura is, mely 1800 kilót nyom. Tekintve, hogy 42 láb hosszú (kb. 12 méter), igazán pehelysúlyúnak mondhatjuk.
Gardazzura
Nem fiatal az „Öreg Hölgy”, de kora ellenére még mindig igen gyors hajónak számít. Nincs a fedélzetén semmilyen kényelmi felszerelés: se kabin, se pihentető fotelek, csupán a munkához való kellékek. Minden a sebességnek van alárendelve! Megjegyzem: Litkey Farkas kétszer is nyert ezzel a hajóval Kékszalagot!
A Gardazzura idén abszolút 20. helyen futott be Balatonfüreden a célba, kategóriájában pedig (nyílt egytestű hajók) a második helyezést szerezte meg csapatának. Ennek tagja volt a székesfehérvári Séllei Norbert is, a legénység többi tajga pedig: Dobai Lajos, Both Péter Ákos, Kovács Gábor, Harangozó László, Bánfi László Antal, Nagy László, Vörös Balázs, a kormányos pedig Simó Béla volt, a hajó tulajdonosa és a Gardazzura Sailing Team vezetője.
Kategóriájában második lett a Gardazzura
„Tavaly volt az első Kékszalagom, mely hatalmas élmény volt, és nem csak maga a verseny, hanem a felkészülés miatt is.” – nyilatkozta az FMC-nek Séllei Norbert – „A díjkiosztó ünnepségen kellett szembesülnöm azzal, hogy csak hajszál híján csúsztunk le kategóriánkban a dobogóról. Akkor elhatároztam, hogy idén benne leszünk az első háromban. A sok munka és az alapos felkészülés meg is hozta a gyümölcsét. Talán elsőre nem hangzik nagy teljesítménynek, hogy abszolút huszadikként futottunk be, de tudni kell, hogy az előttünk állók mind amolyan "Forma 1-es verseny-rohanógépek”, olyan csapatokkal és versenyzőkkel, akik igencsak profik! Ezeknek a csapatoknak nem csak a legénysége élvonalbeli, hanem a technikai és az anyagi háttere is professzionális. Mondhatni „nem egy ligában játszunk”! Ezért is volt nagy meglepetés az, hogy kategóriánkban a másodikak lettünk.”
A Gardazzura és legénysége
A fehérvári fiatalember kifejtette, hogy a verseny embert próbáló volt. A közel 160 kilométeres távot ugyanis megállás nélkül kell megtenni, 48 óra limit idővel, kikötés nélkül. Az egész versenyen feszült a figyelem, pihenésre nincsen idő. A legfárasztóbb rész az éjszakázás, a hajnali órák, amikor már az álmosság lesz úrrá az emberen, le-le csukódnak a szemek, de akkor is fent kell maradni, és helyt kell állni egészen a célvonal átlépéséig.
„Maximális figyelemre van szükség, hiszen a keszthelyi pályajel megkerülése után visszafele Balatonfüred felé szembe találja magát az ember azokkal a hajókkal, akik még csak Keszthely felé igyekeznek.” – mondta Norbi – „A telihold fényében ugyan nincsen vaksötét, de gondoljunk csak bele, hogy mennyire nehéz meglátni sötétben egy fekete suhanó árnyat, amely a szembe jövő hajó!”
Rengeteg időt, energiát és anyagi erőforrást kíván a felkészülés és a versenyzés
Mind a felkészülés mind maga a versenyzés egész embert kíván, rengeteg időt, energiát, és nem utolsó sorban anyagi erőforrást is. Az otthon maradóktól toleranciát, türelmet és támogatást követel minden versenysport, s nincs ez másként a versenyvitorlázásban sem. A hajó körülötti munka, a versenyek helyszínére való eljutás, az edzések rengeteg szabadidőt emésztenek fel. Kiváltképp igaz ez az olyan csapatoknál, amely tagjai nem a vitorlássportból élnek.
Norbiék egyébként nem csak a Balatonon versenyeznek (egynapos versenyeken, szakmai regattákon, pálya- és túraversenyeken), hanem évente két-három alkalommal tengeren is egy tengeri versenyhajóval.
Nemcsak a Balatonon versenyeznek a fiúk, hanem sokszor a tengeren is
Norbi szerint minden férfi szeret valamilyen csapatba tartozni, keresni a kihívásokat - ő legalábbis biztosan! A sebesség, a vitorlás verseny adrenalin lökete számára igazi komfortzóna-átlépést jelent. Erre az izgalomra pedig szüksége van, nem tudna élni nélküle. - Ezért is ajánlja minden férfinek, hogy próbálja ki a vitorlázást!
Kalandos vitorlázás - a fantáziában (Fotó: Pixabay)
Előtte azonban tanácsos tisztázni pár dolgot:
- A versenyvitorlázás csapatsport - hacsak nem szólóvitorlázó valaki -, vagyis mindenkinek meg van a posztja, de csak egy „főnök” van, aki irányít. Kellő alázat nélkül nem lehet vitorlázni!
- Tudni kell, hogy a Balatonon szinte állandó a mannschaft hiány, azaz állandóan keresik a csapattagokat. Persze ez az élvonalhoz tartozó hajókra nem igaz. Szinte bárki, akinek van egy minimális vitorlázásban szerzett tapasztalata, az felkerülhet egy versenyhajóra.
- Érdemes túravitorlázással kezdeni és minél többet a hajón lenni, mert minden vízen töltött óra újabb és újabb tapasztalatokat eredményez.
A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat