9 hónapnál régebbi cikk

Kortárs táncfesztivál a Székesfehérvári Balett Színházzal
·SportTestszobrászat·Utolsó frissítés: undefined
Kortárs táncfesztivál a Székesfehérvári Balett Színházzal
·SportTestszobrászat·Utolsó frissítés: undefined

A Székesfehérvári Balett Színház előadása nyitotta meg a Kápolnásnyéken megrendezett kortárs táncfesztivált. A „Cafe de la Danse” című kétnapos programsorozaton workshop-ok és közönségtalálkozók is várták az érdeklődőket.

Először hirdettek kortárs táncfesztivált a Fejér megyei Kápolnásnyéken. A rendezők célja az volt, hogy az előadások segítségével átfogó képet nyújtsanak a hazai kortárs tánc világáról.

S mit tesz ilyenkor egy újságíró, akit igencsak feltüzel e téma és egyébként is vágyik már egy igazán különleges programra? Átszervezi a pénteki napját, majd fogja a lányát és az édesanyját, autóba ül és irány a „Café de la Danse” fantázianevet viselő minifesztivál!

A rendezvényt az idén hároméves Székesfehérvári Balett Színház „Aritmia” előadása nyitotta meg a Halász Gedeon Eseményközpontban.

A karantén időszakra utaló, magával ragadó rövid etűd után (amit a családom által képviselt „három generáció” mindegyik tagja valóban élvezett, kiváltképp, mivel az első sorban ültünk, s tőlünk pár méterre táncoltak a művészek, név szerint: Cristina Porres Mormeneo, Dusana Heráková, Fernando Gabriel Luis Luis, Dávid Janík) kötetlen beszélgetés következett Egerházi Attila vezetésével.

Bevallom, sajnáltam a Társulat tagjait, hiszen a nézőtér nagy része üres volt (talán a korai időpont miatt, vagy azért, mert sokan nem tudtak a fesztiválról, esetleg oka lehet az augusztus végi utolsó nyaralási hullám – nem tudni…), ám egyáltalán nem látszott rajtuk, hogy ez zavarná őket, s ezt szóban meg is erősítették.

Aritmia - a Székesfehérvári Balett Színház előadásában

Székesfehérvári Balett Színház FB-oldala

Boldogan (és persze fáradtan) ültek a székeken a kérdésekre várva, miközben a Harangozó- és Jeszenszky Endre-díjas igazgatójuk / koreográfusuk (aki tavaly októberben Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozata kitüntetésben is részesült) bemutatta őket, mesélt a darabról és a Balett Színházról… - A kezdés tehát remek volt és akkor eldöntöttük, hogy maradunk a nap hátralévő részében is!

A fesztivál programjaira előzetesen regisztrálni kellett, s mivel kicsit későn próbáltam helyet foglalni, lemaradtunk a 20 főre korlátozott workshop-ról, amit Keresztes Patrik vezetett a FrenÁk TársulAt képviseletében. Kár, pedig érdekelt volna a teljesen kezdőknek szóló „Bevezetés a kortárs tánc világába”. No, de sebaj, majd jövőre! (Hiszen a tervek szerint „jövőre, ugyanitt…”)

Keresztes Patrik – 2018-as felvétel

A várható eső (és a hideg idő) miatt a „Rövid etűdök” kezdési időpontja eltolódott (és a Vasas Művek sem tudott aznap eljönni), ám a várakozásért kárpótolt Góbi Rita döbbenetes előadása. A népszerű koreográfus / táncos a „Röptében” című darabból mutatott be egy részletet, mely után annyit tudtam csak mondani neki: „Ez nagyon durva volt!”.

 

A szólóelőadás zenéjét Szegő Dávid készítette: különleges morzejelekkel, akusztikus, elektronikus és repetitív zörejhangokkal erősítette meg a minimalista eszközökből építkező táncot.

(Később olvastam, hogy az előadás felkerült az Aerowaves Twenty18 legjobb 20 európai kortárstánc előadásainak listájára és több díjat is kapott.) A művésznő elárulta, hogy a morzejelekből összeállított szavak – természetesen – az érzéseit hangsúlyozzák és legalább olyan élvezetes volt a vele való beszélgetés, mint maga a darab, amit korábban láthattunk tőle.

A fesztivál sokszínűségét erősítette Eoin Mac Donncha produkciója. A fiatalember Írország nyugati részén, az óceán mellett született (és nőtt fel), jelenleg pedig Budapesten dolgozik a FrenÁk TársulAtban.

Bemutatóján jelnyelvet is használt, mely oka – mint kiderült – az (is) volt, hogy szülei süketnémák, s ezt tekinti „anyanyelvének”. Vidám, szó szerint „nevettető” előadása végén odapattant a lányomhoz, puszit nyomott az arcára – és rúzsának nyoma ott is maradt egészen az esti fürdésig.

Eoin Mac Donncha – 2016-ban egy előadáson

Eoin Mac Donncha FB-oldala

A napot záró „In Time” előadást 18 éven felülieknek hirdette meg a FrenÁk TársulAt. Erre a programra érkezett a legtöbb néző, akiket vörös rózsákkal teleszórt fehér tánctér, fekete falak és egy piros kanapé fogadott a színpadon. Itt gabalyodtak össze / taszították el egymást / vágyakoztak / botladoztak / örömmámorban úsztak az alakok Frenák Pál rendezésében, aki 2008-ban mutatta be először a darabot, melyet azóta több országban is láthatott a közönség.

A legújabb szereposztás most debütált Kápolnásnyéken – hatalmas sikerrel. Az előadást követően a Kossuth-díjas, nemzetközileg elismert koreográfussal és a táncosokkal is lehetett beszélgetni.

 

„Ez egy közel tíz évvel ezelőtti „In Time” előadás ízelítője”

A napot (meglepetésként) egy borozós – süteményezős fogadás zárta. Ekkor már nagyon bántam, hogy a szombati programokra nem regisztráltam be a családomat, akikkel nagy egyetértésben elhatároztuk, hogy jövőre is ellátogatunk a fesztiválra.

Borítókép: Székesfehérvári Balett Színház FB-oldala
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek