4 évnél régebbi cikk

Hahó, fehérvári jó ötletek, hol vagytok?
Fehérvár Médiacentrum fotója
fmc.hu
Hahó, fehérvári jó ötletek, hol vagytok?

Van egy jó ötleted? Csináld meg! Ne várj, mert ennél jobb idő és hely nem lesz arra, hogy valóra váltsd. Ráadásul az ország egyik legjobb városában élsz: Fehérvár ideális hely arra, hogy (ön)megvalósíts.

A jó ötlet általában egyszerű, mint a rajzszög. Egy, maximum két tőmondatban össze lehet foglalni a lényegét. Akinek elmondják, rögtön elgondolkozik rajta, jó esetben tovább is gondolja, mert a jó ötlet önmagában hordozza a fejlődés és a fejlesztés lehetőségét. Lehet ez egy startup vagy akár egy kézműves termék, megoldás egy akut problémára, vagy valamilyen már létező folyamat leegyszerűsítése, netán egy közösségi program, valamilyen művészeti alkotás, egyszóval bármi, ami még nincs, vagy másképp létezik egyelőre.

Jó ötlete mindenkinek van, a kérdés csak az, hogy megvalósítja-e vagy sem. És miért is ne lehetne megpróbálni? Ugyanis ha van hely, ahol érdemes megvalósítani az ötleteinket, akkor az Székesfehérvár. Akkor miért nem tesszük?

Tényleg, miért nem tesszük?

Fehérvár mindenféle szempontból ideális hely, hogy egy kezdő vállalkozó, művész vagy általában ötletember feszegesse a határait. A város vezetése általában nyitott az új dolgokra (tapasztalatból írom), ha kellően és észérvekkel alátámasztott ötletről van szó. Még kíváncsibb az itt élő közel százezer ember (plusz pár tízezres agglomeráció), akiket egy-egy jó ötlettel könnyen meg lehet mozgatni (ezt is tapasztalatból írom), rá lehet bírni a részvételre, kipróbálásra, de még a vásárlásra is.

A népesség kellően méretes ahhoz, hogy a statisztikus gondolkozásúak százalékosan tudják mérni a ötlet sikerét (kb. 1000 ember = 1%), ráadásul a potenciális növekedés lehetőségét is magában rejti a populáció. Alapvetően az itt élő emberek jól reprezentálják a fogyasztói társadalmat, ugyanakkor még bőven megvan a kisvárosias 'mindenki ismer mindenkit' érzés, vagyis egy-egy jó ötlet hatékonyon tud terjedni a word of mouth, vagyis a szájról szájra módszerével. Ennél pedig hatékonyabb hirdetési eszköz kevés van.

Bukás? Na és?

A legtöbb jó ötlet egy rossz, de legalábbis kevésbé jó ötlettel kezdődik. Talán sehol sem lenne a Facebook, ha nem előzte volna meg a Myspace. Létezne vajon a Spotify, ha korábban nem bukott volna el csúfosan a Napster? Törvényszerű, hogy valakinek törnie kell az utat ahhoz, hogy az utána következők már egy félig-meddig kitaposott úton járhassanak, talán egy tökéletes(ebb) üzleti modellel. Egyik sem szégyen.

Elsőnek lenni valamiben nehezebb, viszont épp ezért különleges. Tanulni szinte csak a saját hibákból lehet, de azokból rengeteget. Másodiknak érkezni valamivel könnyebb, de pont ugyanakkora a hátrány is: sokkal jobb produktum kell, mint az elsőnél, hogy feledtetni lehessen az időben előrébb járókat.

Várunk, de mire?

Arra, hogy tökéletes legyen az ötlet? Sosem lesz az. Egy kedvezőbb időpontra? Minél hamarabb belevágunk, annál gyorsabban eldől, hogy életképes dolgot találtunk ki, vagy sem. Pénz kell? Minél kevesebbet teszünk bele az elején, annál kisebb lesz a mínusz, ha baj van.

Azért Fehérváron, mert...

A közeg ideális egy tapasztalatlan vállalkozónak is, legyen szó kereskedelmi ötletről, nonprofit kezdeményezésről vagy akár csak egy gegről. A verseny kellően éles minden szegmensben ahhoz, hogy megméressük magunkat, de a tehetség előbb-utóbb úgyis utat tör magának. Ráadásul a már sokszor emlegetett parádés földrajzi elhelyezkedés miatt remek lehetőség nyílik a terjeszkedésre akár a főváros, akár a Balaton, de még külföld felé is. A közönség, a vásárlók és a piac helyben van, érdemes tehát kihasználni.

Fehérvár - Tele élettel? Rajtunk is múlik, hogy így legyen. Szóval akkor a kérdés már csak az: hahó, jó fehérvári ötletek, hol vagytok?

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek