A Snap! és az erő velünk volt - Ezt hallhatta a világ 30 éveA Snap! és az erő velünk volt - Ezt hallhatta a világ 30 éve
Eltelt egy újabb hónap, ismét visszarepülünk az időben, nézzük, mely dalok voltak a legnépszerűbbek 1990 márciusában! Utunkat szokás szerint Nagy-Britanniában kezdjük, ahol a UK Top 40 Chart trónjára még februárban lépett fel a Beat International, a formációnak nem kisebb név volt a frontembere, mint Norman Cook, aki később Fatboy Slim néven vált az elektronikus zene gurujává. A csapat nótája, egyben történetének legnagyobb slágere, a "Dub Be Good To Me" négy héten át, egészen 1990 március 25-ig állt az élen.
Már a Beat International slágere is előre jelezte, mi lesz az uralkodó vonal a kilencvenes években, a március végén csúcsra jutó új listavezető pedig még karizmatikusabb képviselője volt az újhullámnak. A dal gyakorlatilag azóta is, vagyis 30 éve meghatározó eleme a különböző táncos partiknak, számtalan feldolgozása készült, de valljuk be, csak-csak az eredeti az igazi.
1990 márciusának utolsó napjaiban a UK Top 40 Chart első helyét a Snap! foglalta el a csapat első, ikonikus világslágere, a "The Power" hatalmas kedvenc lett a ködös Albionban. Az együttes elődjének az Off (Organization for Fun) számít, amelyet Luca Anzilotti és Michael Münzing alapítottak, Sven Väth-tel közreműködve, a formáció két albumot jelentetett meg.
A Snap! 1989-ben alakult Frankfurtban, Anzilotti és Münzing közreműködésével, akik művészneveket vettek fel, mert úgy gondolták, hogy a német zenének negatív felhangja van nemzetközileg. így született meg Benito Benites és John "Virgo" Garrett III. A kettős a háttérben alkotta zenéit, a rap betétek Turbo B, az ének pedig Penny Ford, valamint a színpadon feltűnve Jackie Harris nevét fémjelezték.
A Snap!, amelynek összetétele később sokat változott, komoly rajongótáborra talált a szigetországban, a csapat kilenc dallal is bejutott a Top10-be, két nótával pedig a listavezető dicsőség státuszát is elérte. E sikerek alapja volt az első sláger, a "The Power", amely két hétig állt a UK Top 40 Chart élén.
1990 márciusa persze nem csak ezekről a dalokról szólt Nagy-Britanniában, olyan kiváló muzsikák jutottak a legjobb tízbe, mint az acid house nagymestere, a Guru Josh művésznéven ismerté váló, 2015-ben mindössze 51 esztendősen elhunyt Paul Walden legnagyobb slágerének számító "Infinity".
És azért kutakodjunk még a brit lista 30 évvel ezelőtti legjobbjai között, hiszen ott volt a listán a B-52's és a "Love Shack", Candy Dulfer és David A. Stewart kettőse, a "Lily Was Here", illetve az Erasure és a "Blue Savannah".
Franciaországban elég érdekesen alakult a Singles Top100 az esztendő első hónapjaiban. 1990 elején Roch Vosini és a "Héléne" kétszer is elfoglalta az első helyet, a nóta második uralkodásának ideje végül március második hetében járt le. Azonban az új listavezető sem volt feltétlenül új, hiszen Francois Feldman és a "Les Valses De Vienne" is állt már az élen, így ez a dal is kétszer jutott el a csúcsra.
Francois Feldman és a "Les Valses De Vienne" második menetelése egészen március végéig tartott, a dal ekkor adta át az első helyet egy energikus társulatnak. A Les Vagabonds vidám nótája, a "Le Temps Des Yéyés" meghódította a francia hallgatókat, a nóta öt héten át el sem mozdult a gallok slágerlistájának éléről.
Haladjunk tovább, irány Németország, ahol 1990-ben március beköszöntével leáldozott Werner Wichtig "Pump Ab Das Bier" című feldolgozásának szerencsecsillaga, a kétségkívül morbid nóta átadta az első helyet a briteknél a legjobbak közül épp kikopó Sinéad O'Connor slágerének, a "Nothing Compares 2 U" című balladának. Az ír énekesnő nagyot hasított a németeknél, 11 héten át, egészen 1990 májusának közepéig el sem mozdult a legmagasabb pozícióból!
Sinéad O'Connor mögött is volt azért élet az Offizielle Deutche Charts hátsóbb régióiban. Feltűnt Sandra és a "Hiroshima", itt is befutott a Snap! és a "The Power", illetve eljutott a dobogó második fokáig a Depeche Mode és az "Enjoy The Silence".
Sinéad O'Connor és a "Nothing Compares 2 U" ebben az időben Hollandiában és Svájcban is az első helyen állt, de utóbbi országban például szépen szorongatták olyan dalok, mint a Black Box és az "I Don't Know Anybody Else".
Lépjünk egy nagyobbat, irány az Egyesült Államok, ahol az előző hónapban Paula Abdul és az "Opposites Attract" uralta a Billboard Hot100 legmagasabb pozícióját. Márciusban aztán egy másik gyönyörű énekesnő, Janet Jackson lépett az élre, aki "Escapade" című nótájával három hétig vezette az amerikai kislemezlistát.
1990 márciusának végéig tartott Janet Jackson uralma, a háromhetes magaslati levegőnek Alannah Myles vetett véget, a mai napig nagy kedvencemnek számító "Black Velvet" két hétig tartotta meg listavezető pozícióját.
A két hölgy mögött olyan dalok tűntek fel a Billboard Hot100 1990 márciusi slágerlistáin, mint Luther Vandross és a "Here And Now", D-Mob és Cathy Dennis a "C'Mon And Get My Love" című nótával, valamint Biz Markie és a "Just A Friend".
A Billboard hivatalos raplistájának élén 1990 márciusában feltűnt egy olyan kislemez, amely gyakorlatilag napjainkig állandó résztvevője a műfaj bulijainak. A Digital Underground és a "Humpty Dance" óriási sikert aratott, az Oakland utcáiról indult formáció nótáját szinte minden fórumon a hip-hop történelem legjobb dalai között emlegetik.
Ennyi fért mai időutazásunkba, folytatás egy hónap múlva, amikor 1990 áprilisának legnagyobb slágereit elevenítjük fel.