Partly cloudy30 °C
2020. július 11. szombat Nóra, Lili
Menü

Így viseld jobban a bezártságot

Így viseld jobban a bezártságot
Töltsük meg örömmel az otthonunkat (Fotó: commons.wikimedia.org)

Maradjunk otthon, az a legbiztonságosabb. Csakhogy egy idő után a bezártság is frusztráló lehet. Hogyan tehetünk ellene? Egey Tímea pszichológiai mentortól kértünk tanácsot.

Felgyorsult világban éltünk mostanáig, programok és élmények végtelen lehetőségeivel körülvéve. Már úgynevezett slow mozgalmak is alakultak, melyek igyekeztek arra figyelmeztetni bennünket: lassítsunk és vegyük észre a minket körülvevő igazi értékeket.

Most egy rajtunk kívül álló erő hirtelen kimozdított minket a komfortzónánkból, a koronavírus felforgatta körülöttünk a világot.

Március 16-án Székesfehérvár polgármestere arra kérte a lakosságot, hogy aki megteheti, csak a legszükségesebb okból hagyja el a lakását, legfeljebb boltba, gyógyszertárba és dolgozni menjen. És bár otthonunkat arra rendeztük be, hogy minden szempontból a kényelmünket szolgálja, ezt a fajta bezártságot mégsem terveztük soha.

Egey Tímea pszichológiai mentorral arról beszélgettünk, hogyan dolgozzuk fel lelkileg ezt az új, sokszor félelmekkel teli, bizonytalan helyzetet:

Mit tehetünk, hogy lelkileg jobban viseljük, ha nem mozdulhatunk ki?

Legfontosabb, hogy próbáljuk megőrizni mentális egészségünket, józan eszünket. Amikor szorongunk, mert kontrollálhatatlan helyzetbe kerültünk, az együtt jár azzal, hogy a gondolkodásunk némileg eltorzulhat. Úgy érezzük, hogy kicsúszik a kezükből az irányítás, katasztrofálisabbnak láthatjuk a helyzetet, mint amilyen. Vagy épp ellenkezőleg: nem akarunk tudomást venni róla, bekapcsolnak az énvédő mechanizmusaink, elbagatellizáljuk a helyzetet, hogy ne féljünk.

Próbáljunk racionálisan gondolkodni, ne hagyjuk, hogy elsodorjanak a híresztelések! Szűrjük meg a felénk ömlő sok információt! Jelentős változást hozhat az otthon töltött időbe, ha átkeretezzük a gondolatainkat. Ez a pszichológiai kifejezés azt jelent, hogy igyekszünk a jót megtalálni mindenben, a realitás talaján maradni ahelyett, hogy a legrosszabb forgatókönyvet előrevetítenénk.

Az elmúlt években mindenhonnan azzal motiváltak minket, hogy vegyük kezünkbe a sorsunkat, hogy mi irányíthatjuk az életünket. Ehhez képest most rajtunk kívülálló események láncolata indult el, melyet nem tudunk kontrollálni. Ez a világon mindenkinek hatalmas pofon, feszültséget, szorongást okoz.

Egey Tímea szerint fontos, hogy igyekezzünk uralni a gondolkodásunkat (Fotó: Tóth Gabriella)
Egey Tímea szerint fontos, hogy igyekezzünk uralni a gondolkodásunkat (Fotó: Tóth Gabriella)


Mire fókuszáljuk a gondolatainkat?

Keressük meg a biztos referenciapontokat. Ez a legtöbb ember számára a család, párkapcsolat vagy a barátai. Ezekre figyeljünk, még ha most nem is javallott összejárni. Ölelés helyett most ott a virtuális kapcsolattartás. Az egymásra odafigyeléssel tudjuk kihozni a lehető legjobbat az egészből.

Ha a szokásosnál többet vannak összezárva a családtagok, elkerülhetőek a konfliktusok?

Az összetartozás érzése, különösen vészterhes időkben, nagy biztonságot tud adni az embereknek. Hajlamosabbak vagyunk ilyenkor átgondolni, mi a fontos és mi nem. Hagyjuk ebbe az irányba terelődni a gondolatainkat, figyeljünk egymásra. Ez is fontos, nem csak a higiénia. Ne hibáztassuk egymást, zárjanak össze a családok.

A napirend, a szervezettség is adhat némi kapaszkodót?

Kell lennie egyfajta rutinnak. Ahogy a csecsemőknek, kisgyermekeknek is ez ad biztonságot, úgy a felnőttek is jól teszik, ha megszervezik a napjaikat, még akkor is, ha karantén alá kerül a lakhelyük vagy akár az egész város. Akkor is el lehet menni boltba, gyógyszertárba, picit időnként előre gondolkodni, tervezni. Persze pánik és halmozás nélkül, nem összeveszve az utcán mindenkivel, aki közelebb lép hozzánk.

A szorongást legjobban a szervezettség tudja csökkenteni. Próbáljuk reálisan látni még a negatív dolgokat is. Otthon vagyunk, együtt vagyunk, lássunk meg benne a jót. Ezt jelenti az, amit már említettem: hogy keretezzük át a gondolatainkat. Különösen fontos ez azért is, mert ha a lelki egészségünk nem jó, akkor gyengül az immunrendszer is.

Segíthet a figyelemelterelés?

Amikor folyamatosan szorongva nézzük a híradásokat, nehéz ráhangolódni arra, hogy zenét hallgassunk, vagy épp kézműveskedéssel űzzük el a félelmeket. Jó módszer, de erősen rá kell kondicionálja magát az ember. Eljöhet egy beszűkült állapot, pont mint a depressziónál. Hiába mondják, hogy nem úgy van, akkor is szürke szemüvegen keresztül látunk mindent. Megküzdési stratégiáink hajlamtól, temperamentumtól függenek, van, akinek nagyobb a lelki ellenálló képessége, másban hamarabb felerősödik a szorongás. De mindenképp jó, ha tudatosan igyekszünk az örömforrásokra koncentrálni: közösen főzni, társasjátékozni, filmet nézni, vacsorázni a szeretteinkkel.

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák


Ez van

A hét sztorija

Eseménynaptár