Járványköltségvetés: idén is garantált Fehérvár hitelfelvétel nélküli, stabil gazdálkodásaJárványköltségvetés: idén is garantált Fehérvár hitelfelvétel nélküli, stabil gazdálkodása
Cser-Palkovics András polgármester és Bóka Viktor jegyző a Városházán aláírta Székesfehérvár 2021. évi költségvetését. Mivel a veszélyhelyzet miatt a közgyűlés nem hívható össze, az aláírás egyben közgyűlési hatáskörben meghozott döntést is jelent. Így a mai nappal hatályba is lépnek azok a rendelkezések, amelyeket a város működésének a legfontosabb dokumentuma tartalmaz.
"Mivel veszélyhelyzetet hirdetett a magyar kormány Magyarország területére, és a veszélyhelyzet alatt a közgyűlések nem ülhetnek össze, ezért minden közgyűlést illető jogkör rászállt a polgármesterre, így a költségvetés elfogadása is. Ennek következtében ezt a költségvetést most a polgármester az aláírásával úgy szentesítette, mintha a teljes közgyűlés döntése lett volna" – mondta Bóka Viktor, Székesfehérvár címzetes főjegyzője.
A polgármester úgy fogalmazott, hogy járványköltségvetés készült:
a világjárvány időszakában a legfontosabb az emberek életének, egészségnek a megvédése, a járványhelyzet elmúltát követően pedig a társadalmi következmények kezelése.
Ezen elvek mentén a büdzsének az alapvető céljai a város működtetésének biztonsága, a járvány elleni védekezés, a város alkalmazásában álló emberek egzisztenciális biztonsága, valamint a világjárvány társadalmi és gazdasági következményeinek kezelése.
"75 milliárd forint a főösszege a költségvetésnek: ez biztosítja és garantálja az önkormányzat, az intézmények és a közszolgáltatásokat végző önkormányzati cégek számára a stabilitást és a működőképességet. Emellett a járvány elleni védekezés valamennyi felmerülő költségére fedezetet ad, és természetesen fejlesztéseket is tartalmaz" – foglalta össze Cser-Palkovics András.
A tervezés során a 2020. májusában elfogadott költségvetési módosítás a 2021. évi tervezés bázisa, hiszen a város bevételei jelentősen elmaradnak az előző évek pénzügyi lehetőségeitől.
A várhatóan májusban elfogadásra kerülő zárszámadás, az akkorra már pontosan ismert 2020. évi iparűzési adóbevétel, valamint az állammal folytatott egyeztetések eredményei döntik majd el, hogy vállalhat-e az önkormányzat további kötelezettségeket.
Ezekről majd akkor dönthet – várhatóan már – a közgyűlés egy költségvetés-módosítás keretében.
"Folytatni fogunk több nagy beruházást, mint például a déli összekötő út megépítése, ami egy nagyon komoly forrás, de egyúttal meg nagyon fontos fejlesztés. El fog indulni a Szekfű utcai rendelőintézet felújítása, a Köztársaság mozi felújítása. Be fogjuk fejezni a velencei tábor felújítását, de útfejlesztések is lesznek, ebből mondjuk kiemelnél a Prohászka és a "kis" Budai út fejlesztésének megkezdését, ez 2021-22-ben fog megtörténni. A közműcserékkel fog kezdődni ivóvízvezetés, és az ehhez kapcsolódó hálózati kérdések megoldása, és utána pedig nyilván az útburkolat" - emelte ki Cser-Palkovics András.
A járványköltségvetésről bővebben a Fehérvár Televízió Köztér Extra című műsorában nyilatkozott a polgármester:
A 2021. évi költségvetés részletei
- Az önkormányzat összbevétele 75 milliárd forint: a költségvetés 21,4 milliárd forint saját bevétellel számol, amiből az iparűzési adó 15 milliárd forint – ez óvatos tervezés, remélhetőleg magasabb lesz már 2021-ben is. A helyi iparűzési adó tekintetében jelentős bevételkiesést okozott a világjárvány. "A februárban tervezettől (20,1 milliárd forint) jelentősen elmaradt a 2020. évi adóbevétel. Szerencsére azonban végül jóval magasabb lett, mint amit – a város legnagyobb ipari adófizetőivel egyeztetve – májusban gondoltunk (14-15 milliárd forint), és 2020 végére meghaladta a 17 milliárd forintot" – mondta Cser-Palkovics András. A kkv-szektor számára biztosított adókedvezmény várhatóan mintegy 2,1 milliárd forintot hagy a székesfehérvári vállalkozásoknál.
- A további bevételek tételei: az építményadó 2,3 milliárd, az idegenforgalmi adó (az állami kompenzációt is figyelembe véve) 50 millió, az osztalékbevétel 0,9 milliárd, a működtetés állami finanszírozása 8 milliárd, a hazai és uniós projektek finanszírozása 14,6 milliárd, a felhalmozási bevételek, egyéb támogatások 0,7 milliárd, a finanszírozási bevételek pedig 30,3 milliárd forintot tesznek ki.
- A kiadások számadatait tekintve működtetésre, térségi feladatellátásra 30,6 milliárd forintot költ az önkormányzat, míg fejlesztésekre, felújításokra közel 40,1 milliárd forintot – tehát a város idén is többet költ fejlesztésre, mint működtetésre. Az önkormányzati fejlesztések, felújítások és kapcsolódó feladatok tekintetében az állami forrás 28,4 milliárd, az uniós forrás 7,2 milliárd, az önkormányzati forrás pedig 3,7 milliárd forintot tesz ki, illetve 0,8 milliárdos fejlesztési forrás szerepel a Városgondnokságnál és Városfejlesztési Kft-nél. Fontos adat a gazdálkodási és céltartalék: ez a 4,3 milliárd forint – a tavalyi költségvetéshez képest 0,9 milliárd forinttal nagyobb összeg – jelzi azt a törekvést, hogy a város felkészül a vis major helyzetekre. A tartalékokat illetően 2,8 milliárd forint értékű gazdálkodási, 250 millió forintos általános és 1,3 milliárd forintot kitevő egyéb intézményi céltartalékot jelöl meg a költségvetés.
- A teljes intézményi struktúra fenntartására 14 milliárd forintot költ idén a város, az alágazatok tételei a következők: az egészségügyi, szociális ágazat 3,7 milliárd, az oktatási ágazat 4,3 milliárd, a kulturális ágazat pedig 3,2 milliárd forint, a kommunikáció és rendezvények területén körülbelül 350 millió forint megtakarítással lehet számolni. Céltartalékban az intézmények további kiadásaira – mint a kafetéria, a minimálbér-emelés kerete, a jogszabályok szerinti évközi kifizetések, a működési tartalék intézményi bevétel-, illetve normatíva-kiesésre a veszélyhelyzet miatt – 1,28 milliárd forint szerepel.
- Az egyéb, ágazati kiadások 9,7 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a humán és jóléti szolgáltatás kiadásai 2,8 milliárd forinttal számolnak, amely tartalmaz 250 millió Ft keretet a COVID elleni védekezésre, valamint létrehozzák a Klímavédelmi Alapot és a Közösségi Alapot, a társadalmi felelősségvállalás jegyében befizetett támogatásokra. Város-, község- és ingatlangazdálkodásra 6,9 milliárd forintot költ az önkormányzat, a járvány miatt csökkentett kerettel.
- A minimálbér és garantált bérminimum 2020. évről 2021. évre történő emelésére még nem született jogszabály. A korábbi évek növekedési ütemét figyelembe véve az önkormányzat céltartalékot képezett a minimálbér-különbözet biztosítására. Emellett finanszírozza az előző évben biztosított, úgynevezett munkáltatói döntésen alapuló illetménykiegészítést is, bruttó 253 millió forint összegben. Az óvodai és bölcsődei foglalkoztatottak az illetményük 10%-ának megfelelő ágazati szakmai pótlékra jogosultak: a 2021. évi személyi juttatások a pótlék összegét tartalmazzák, eszerint a bölcsődék esetén bruttó 8 millió, óvodák esetén bruttó 113 millió forint összegben. A korábbi években elindított, több lépcsős védőnői béremelés beépült a személyi juttatások közé.
- A veszélyhelyzeti tervezés mellett is cél, hogy a teljes évi kafetériajuttatás biztosításra kerülhessen, hangsúlyozta a polgármester. A 2021. évi bruttó érték változatlan, 12 527 forint/hó/fő, mely az intézményi 1 600 álláshelyre 247 millió forint támogatást jelent. A 2021. évi költségvetés nem számol díjemelésekkel, például sem a közösségi közlekedésben, sem a parkolás területén. Születési támogatásokra 2020-ra visszamenőleg a megemelt összegre (20 helyett 50 ezer forint gyermekenként) 15 millió forintot, 2021-re várhatóan 25 millió forintot számol a város büdzséje, az időskorúak 5 000 forintos támogatására pedig 100 milliós keret áll rendelkezésre.
- Az ellátandó működési célú feladatokhoz, a meghatározott fejlesztési és beruházási célú beavatkozásokhoz állami és uniós források, az előző évek saját bevételeinek tartaléka, valamint az adott költségvetési évre tervezett bevételek kerülnek bevonásra, tehát hitel felvételének igénye a 2021. évben sem merülhet fel, zárta gondolatait a polgármester.
(Forrás: ÖKK)