5 évnél régebbi cikk

Általános riadó! - Taxi5 kritika
Fehérvár Médiacentrum fotójaÁltalános riadó! - Taxi5 kritika

Ismét beleültem gyerekkorom kedvenc taxijába, ám végig az volt az érzésem, hogy bár ne tettem volna. Luc Besson tizenegy év után döntött a reboot mellett, amely néhány régi szereplőn kívül pont azt cserélte le, amiért beleszerettünk a sorozatba: Danielt és Émilient, na, meg úgy tokkal-vonóval az értelmet. Helyette jelentéktelen színészek még jelentéktelenebb játékkal érkeztek és a már T4xi-ban is menő idiotizmust vették alapul. Nézzük, hogyan teljesített nálunk a Taxi5! (Spoilermentes kritikánk következik.)

Külcsín

1998 igencsak sikeres év volt Franciaország számára, ugyanis nem elég, hogy ott rendezték a labdarúgó-világbajnokságot, Saint-Denisben a döntőt is behúzta a francia tizenegy. És ebben az évben jelent meg a franciák filmes ékköve, a Taxi első része is. Luc Besson Samy Nacerivel és Frédéric Diefenthallal karöltve egy zseniális vígjátékot hozott tető alá, amely remekbe szabott poénokkal és látványos autós üldözésekkel operált.

A nemzetközi sikernek köszönhetően két év után érkezett is a folytatás, a Taxi 2, amely immár Párizsba kalauzol el minket, hogy a franciák a japók felett is ítéletet mondjanak. A Taxi 2 aztán jött, látott és még nagyobbat húzott, mint elődje, így borítékolható volt, hogy ezután futószalagon érkeznek majd a folytatások.

2003-ban jött is a Taxi 3, amely a francia karácsonyt és hóval borított Alpokat célozta meg, hogy aztán a 2007-es T4xi után behúzzák azt a bizonyos féket, ugyanis olyan irányba ment el a sorozat, amelyet már a legelvetemültebb rajongók sem néztek jó szemmel. Erre tizenegy év (az első rész húsz éves évfordulója) után meghúzták a váratlant és fű alatt bejelentették a Taxi5-öt, ráadásul nem titkoltan reboot formájában. Luc Besson maradt forgatókönyvíró és producer, de behozták rendező-főszereplőnek azt a Franck Gastambide-et, aki főként francia vígjátékokkal "operált". Örülünk? Személy szerint nagyon nem.

Sztori

A történet nagyjából semmit sem változott az előző részekhez képest: megint kaptunk egy csapat rosszarcot (a változatosság kedvéért ezúttal az olaszok akarják meghódítani a franciát), akiket a csodataxival felturbózott marseille-i rendőrségnek kell lapátra tennie. Itt jön képbe a legendás Daniel Morales unokaöccse, Eddy Maklouf  (Malik Bentalha), aki elővarázsálja nagybátyja rég parkolópályára tett verdáját, hogy aztán a frissen Marseille-be került fakabáttal, Sylvain Marot-val legyorsulják az ellent.

Eredeti mi? Az első rész németjei és a második etap japói után már a Mikulás-banda is gagyinak hatott, aztán a negyedik Taxi belgái már tényleg túllőttek a célon. És az olaszok hogyan teljesítenek? Inkább hagyjuk...

Karakterek

Na, ez az a pont, amelyet szívem szerint teljes egészében átugranék, ugyanis összességében konkrétan nem volt értékelhető színészi játék a filmben. Ha a régiekkel kezdjük, akkor meg kell említenem Gibert-t (Bernard Farcy), aki tizenegy év után sem esett ki a szerepéből és tökéletesen hozza a kretén főfelügyelőt, urambocsá' a polgármestert. Legalább nála megfigyelhető a fejlődés, nem úgy a filmnél. Viszontláthatjuk mindenki kedvenc balekját is, Alain Trésort (Edouard Montoute), akinek minden pillanata ajándék volt.

Na, és akkor jöjjenek az új fiúk: a Sylvain Marot szerepét játszó Franck Gastambide, aki ugye egyben a Taxi5 rendezője is, néhány macsóallűrön kívül nem sok vizet zavart. Azt is mondhatjuk, hogy a szegény ember Vin Diesele elevenedett meg benne. Daniel hiányában pedig neki jutott az értelmiségi szerep, így ő volt az egyetlen, akinek sikerült egy kis rációt vinni a teljesen infantilis cselekménybe. 

Aztán itt van még nekünk az Émilien által keletkezett űr betöltésére érkező Eddy is, aki olyannyira túltolta az ökörködést és a rinyálást, hogy legszívesebben visszakézből küldeném vissza a B-filmes forgatásokra. Nem is értem, hogy mi volt a készítők szándéka vele, mert bár eleinte vicces volt, ahogy sipítozik, aztán ahogy közeledtünk a film vége fele, úgy lett egyre szimpatikusabb a mozikijárat.

Összegzés

A Taxi5 elkészítése minden idők egyik legnagyobb melléfogásának bizonyult. Jól is elsülhetett volna a sztori, de nem így és nem is ezzel a garnitúrával. Az előző részek, de főleg az első két Taxi szerethető történeteiből és szereplőiből semmi sem maradt, így remélem ez a bukta elég lesz ahhoz, hogy végleg nyugdíjazzák a fehér csodajárgányt.

Hogy valami pozitívumot is említsek, ki kell emelnem Rachid (Ramzy Bedia) pillanatait, aki tökéletesen megmutatta, hogy milyen is lehetett volna a film, ha nem az idiotizmus a fő irányvonal. Ehelyett telepakolták dagizásokkal, törpézésekkel és hányásokkal, mintha csak alpári és olcsó poénokkal lehetne megvenni a moziba járó népet. Segítek: nem.

Ha tehetitek inkább kerüljétek a Taxi5-öt, ugyanis szinte biztos vagyok benne, hogy csalódni fogtok, ám ha valaki lenne olyan bátor, hogy kipróbálja, annak a mozi után a régi epizódok azonnali lepörgetését ajánlom. Jelenleg én is azt csinálom.

10/5 - Csak a régi idők kedvéért

 

 

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek