Fair14 °C
2020. október 20. kedd Vendel
Menü

Élősködők: egy okos film a szegényekről a gazdagoknak és a gazdagokról a szegényeknek

Élősködők: egy okos film a szegényekről a gazdagoknak és a gazdagokról a szegényeknek
Részlet az Élősködők (Parasite) című filmből (Fotó: Youtube/Mozinet)

Nehéz ráhúzni egy zsánert az év meglepetésfilmjére: az Élősködők (Parasite) a semmiből jött, mégis 2019 egyik legjobban sikerült vígjátéka, társadalomkritikája, thrillere és slasher horrorja lett - egyszerre. Aki unja a képregényfilmek és tucatszagú folytatásos marketingmozik szagát, vegyen friss levegőt. Ez a dél-koreai film ugyanis - közhelyes kifejezés, de ebben az esetben igaz - egy igazi remekmű lett. Akkor ez egy művészfilm? Dehogy.

Az Élősködők (Parasite) egy dél-koreai film. Valószínűleg ez az a mondat, ahol a kritika - és ezzel együtt a film is - elveszti az olvasók legnagyobb részét. Pedig ha kap még az írás öt mondatra esélyt, elmondom, hogy miért ez az a film, amit semmiképpen nem szabad kihagyni.

1. Az Élősködők nem egy művészfilm, hanem egy baromi jó vígjátékba oltott thrillerbe oltott heist filmbe oltott slasher horrorba oltott társadalmi dráma. 2. Annyira lebilincselő, fordulatos, helyenként kiszámíthatatlan és meglepő története van, ami évek óta hiánycikk a mozikban. 3. Akit érdekel a szegények és a gazdagok közötti ellentét teljesen természetes, hétköznapi és pártatlan megközelítése, az is jó helyen jár. 4. A képi világa simán, a dialógusok pedig sokkal verik a hollywoodi (szuper)produkciókat. 5. Az utóbbi időben nem volt ennyire rafinált film a mozikban.

Erről szól

A Kim család egy csóró, a dél-koreai jóléti társadalom perifériáján egyensúlyozó négytagú munkanélküli família (apa, anya, fiú, lány), akik néha pizzásdoboz-hajtogatásból élnek túl, máskor pedig a az utcai rovarirtásból pincelakásukba grátisz bejutó vegyszer várható bogárölő hatásának örülnek. A wifit természetesen lopják, ablakukat rendre levizelik a részegek, és már arra sincs pénzük, hogy a telefonszámlákat befizessék. Isteni szerencsére a fiú egyik barátja külföldre távozik, de előtte még beprotezsálja barátját az elképesztő luxusban élő fiatal Park családhoz (apa, anya, fiú, lány). A Kim-fiú a Park-lány angoltanáraként kezd, majd szép lassan az egész família beszivárog Parkékhoz: a lányból művészeti tanár, az apából limuzinsofőr, az anyából pedig házvezető lesz.

A színjáték fontos része, hogy munkáltatóik előtt úgy tesznek, mintha nem ismernék egymást, csak a kisfiú szúrja ki, hogy a csaló házaspárnak egyforma szaga van. Kimék valójában nem dörzsöltek, tetteik mögött ugyan van tudatosság, de ezt inkább a kínálkozó helyzetek szülik, amiket viszont gyorsan felismernek és képesek a saját javukra fordítani. Nem különösebben okos emberek, inkább tűnnek annyira egyszerűnek, hogy bármit elhisznek nekik. És ez meg is történik.

Látszólag minden pompásan alakul, Kimék kezdenek talpra állni, Parkék cserébe négy remek új munkaerőt kaptak, mígnem egy teljesen kiszámíthatatlan fordulat az egész történetet fenekestül felforgatja. Ez az a pont, ahol a film az addigi kedélyes vígjátékból valami egészen másba csap át, és innentől kezdve olyan gyorsan váltogatják egymást az előbb felsorolt műfajok (thriller, slasher horror, heist, társadalmi dráma) tipikus elemei, hogy a néző csak kapkodja a fejét. Miközben le sem tudja venni a szemét a vászonról, egészen az utolsó percig, hogy aztán a stáblista könnyed zongorafutamai alatt próbálja összeszedni magát. Hát ez meg mi volt? Egy nagyon jó film.

Ha van film, ami egyszerre mutatja be a totális kilátástalanságot és a villantja fel mégis a remény szikráját, hogy aztán az egészet tényleg néhány szempillantás alatt a feje tetejére állítsa, akkor az az Élősködők. Mindehhez a többnyire egyáltalán nem mesterkélt, teljesen hétköznapinak tűnő párbeszédek és gondolatok mellé olyan magvas, elgondolkoztató mondatok is keverednek, mint például az, hogy 

Hiába tervezel, az élet úgyis máshogy alakul

vagy az, hogy 

Azoknak, akik metróznak, van egy jellegzetes szaguk.

netán az, hogy

A gazdagok naivak. Nincsenek rajtuk gyűrődések, mert a pénz mindent kivasal.

 

A számok szerint is jó az Élősködök

Az Élősködők eddig 177 különböző filmes díjat söpört be, és további 185-re jelölték még. Többek között megkapta a Golden Globe legjobb külföldi filmnek járó díját, ugyanebben a mezőnyben a rendezőnél (Bong Joon-hu) és a forgatókönyvnél sem volt jobb. Ugyanezt a három díjat söpörte be a BAFTÁ-n, Cannes-ban pedig az Arany Pálmát, vagyis a fesztivál fődíját ítélték a dél-koreai filmnek. 

A film a legnagyobbnak számító filmes portál, az IMDb értékelései szerint 186 ezer szavazat után 8,6 ponton áll, ezzel minden idők 26. legjobbjának számít, többek között maga mögé utasítva olyan klasszikusokat, mint a Ryan közlegény megmentése (27.), a Halálsoron (29.), a Közönséges bűnözők (32.), a Psycho (41.) vagy a Gladiátor (42.).  Az idei Oscar-díjas mezőnyből a közönség szerint messze ez a legjobb film: a Joker 34., az 1917 a 49., Az aszfalt királyai a 159., a Házassági történet 231. ugyanezen a listán, míg az Az ír, a Volt egyszer egy... Hollywood, a Kisasszonyok és a Jojo Nyuszi be sem fért minden idők 250 legjobb filmje közé. 

Az Élősködőket 6 Oscar-díjra jelölték, egyáltalán nem véletlenül. Szinte biztosan megkapja a legjobb külföldi filmnek és a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó díjat, de versenyben van a legjobb filmnek járó díjért is. Szakértők szerint a kategória favoritja az 1917, de a második legnagyobb esélye a győzelemre már az Élősködőknek van, Bong Joon-hu filmje után következik csak az erősorrendben a Volt egyszer egy... Hollywood, a Joker és Az ír is. Vagyis egyáltalán nem lenne nagy meglepetés, ha végül február 10-én a legfontosabb filmes díj végül Dél-Koreában kötne ki. 

A kifejezetten jól sikerült nem amerikai filmek sajátja, hogy Hollywood azonnal bedarálja őket. Így készült kifejezetten pocsék és felesleges remake az argentin A kilenc királynőből (hollywoodi verzió: Rossz pénz), a francia Életrevalókból (hollywoodi verzió: Életrevalók) vagy az ugyancsak dél-koreai Oldboyból (amerikai verzió: Oldboy). Az Élősködők sikerét, na meg persze a filmet elnézve csak idő kérdése, hogy mikor kerül mozikba egy amerikásított változat. Az biztos, hogy az HBO kapcsolt a leggyorsabban, és a Netflix orra elől elhalászva megkaparintotta a tévés feldolgozás jogait. Így nemsokára érkezik a csatornára egy minisorozat a történet alapján.

Alig várjuk! Vagy inkább: alig várjuk...

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák


Ez van

A hét sztorija

Eseménynaptár