Kisiskolások kaptak elismerést az ökoszisztéma védelméértKisiskolások kaptak elismerést az ökoszisztéma védelméért
A Székesfehérvári Tankerületi Központ pályázatának segítségével, a Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program keretében megvalósult Csodaszarvas Tábor utolsó napján a közelben lévő levendulás rétre látogattak el a kincsesbányai diákok Illés József irányításával, aki megismertette őket e növény jellemzőivel, jótékony hatásaival. A túrán a helyi tanulók több, mint harmada vett részt.
A 6 km-es túra megtétele 3,5 órát vett igénybe, ami egyáltalán nem tűnt hosszúnak a gyerekek számára, hiszen lelkesedésük feledtette velük az időt. Az út során csodálattal hallgatták vezetőjüket, aki minden szabadidejét azzal tölti, hogy bemutassa a fiataloknak az erdő-mező virágainak szépségét, hasznosságát, s rávezesse őket a természet szeretetére és védelmére.
Teszi mindezt társadalmi munkában, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül, ahogyan a Vadvirág Szakkört is önkéntes alapon vezeti a helyi általános iskolában 2013 óta. (Ezen kívül tart Sakk szakkört, Fotó szakkört és Mechatronika szakkört is. Ezek összesen heti 15 órás elfoglaltságot jelentenek neki a Természetjáró Körrel együtt, amit egyáltalán nem bán, sőt!)
Az említett szakkör sajnos 2020 márciusától szünetelt az iskolában – a többi hasonló foglalkozással együtt -, mivel az intézmény területére csak az igazgató engedélyével lehetett csak belépni, indokolt esetben, az előírások szigorú betartásával. Így a tanév során a diákokkal korlátozottan léphetett kapcsolatba József az intézmény területén belül. Szerencsére a Vadvirág Hét nem marad el, amit még 2011-ben indított útjára a Kazinczy Ferenc Általános Iskola korábbi igazgatójával, Keszte Jánosnéval karöltve.
„Magas színvonalú, tartalmas és a gyermekek számára tanulságos eseményt rendeztünk az iskolában most is” – mesélte József a rendezvényről – „A programsorozat egy sétálós, kirándulós hétfővel kezdődött. A hagyományoknak megfelelően a harmadik osztály és a két tanító néni a reggeli után elindult az erdő felé a réten át, hogy egy kétórás séta során megvizsgálják útjukba eső növényeket. Az út alatt több, mint ötven virágfajt jegyeztek fel a diákok! Az a diák, aki a legtöbb virágot felismerte, ajándékot kapott.”
A keddi „méreg napon” az előző napi séta során fellelt mérgező növényeket elemezték a fiatalok. Áttekintették azok hatásait, a mérgezések formáit. Ezt követően csoportokat alkottak és a kiválasztott öt növényből tablókat készítettek a legfontosabb ismérveket feltüntetve.
A szerda a „gyógyításról” szólt. Arról, hogy mit jelent a „gyógynövény” fogalma, maga a gyógyítás, milyen gyógyhatásai vannak a növényeknek, s kinek milyen tapasztalatai vannak e téren? A napot kooperatív csoportmunka és teakészítés/teakóstolás zárta.
A „védett” csütörtökön a „védettség” került előtérbe, annak fogalma, szükségessége. A gyerekek kiválasztották a madár- és állatnevekkel rendelkező növényeket egy megadott listáról, s a fotók között válogatva kapcsolatokat és „leg”-eket kerestek közöttük. Ezután lerajzolták a kedvenc vadvirágjukat, s ezeket az alkotásokat egy rajzpályázat keretében be is mutathatták.
Pénteken a diákok feldolgozták az elmúlt napok élményeit: összesítették a hét eseményeit, tanulságait.
S, hogy mi lesz ősszel a Vadvirág Szakkörrel és a természetjáró kirándulásokkal? A tervek szerint a szakkört újraindítják, hacsak a vírushelyzet miatt ezt központi utasítás nem tiltja meg.
„Remélem, hogy a fiataloknak a jövőben is lehetőségük lesz arra, hogy ismereteket gyűjtsenek a természetben található növényekről. Én itt vagyok, rám számíthatnak mindig, ahogyan a múltban, úgy a jövőben is!” – mondta Illés József – „Az utóbbi években hétszer vittük el a gyerekeket Fehérvárcsurgóra az Európai Dísznövény és Kertművészeti Napokra, melyek rendkívüli élményt nyújtottak nekik. Tapasztalataim azt mutatják, hogy a gyerekek egyre környezettudatosabbak lettek.
A szakkörön túl az alsósokat minden héten elvittem egy másfél-két órás túrára, amit nagyon élveztek és azt láttam, hogy a foglalkozások időszakára lefektetett szabályokat maradéktalanul betartották, a szabályt szegő társaikat pedig figyelmeztették a természet megóvására. Soha nem dobálták el a magukkal vitt tárgyakat, nem rongálták a környezetet és nem vittek haza magukkal semmit a természetből. Ráadásul e viselkedésükre büszkék is, ami külön öröm számomra, mert így látszik, hogy tisztában vannak az „érték” fogalmával és magukénak érzik azt!”
József egyébként hosszú évek óta kutatja Kincsesbánya környékének vadvirágait. Lefényképezi őket és katalogizálja. Eddig 436 fajt azonosított be, s létrehozott egy mindenki számára elérhető albumot is – közel 60.000 felvételből válogatva, részletes leírásokkal. 2008-ban kezdte el feltölteni az Internetre a csodás fotókat, melyek mindenki számára elérhetőek ide kattintva.
Visszatérve a helyi iskolára: az intézmény idén elnyerte az Örökös Ökoiskola címet! Az Ökoiskola címet 2005-ben hozta létre az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, melyet 2011-ben az Örökös Ökoiskola cím követett.
Ez a cím azon nevelési-oktatási intézmények elismerése, melyek intézményi keretek között átgondoltan, rendszerszerűen és mindennapi gyakorlatként foglalkoznak a fenntarthatóságra neveléssel, így például a környezeti- és egészségneveléssel, a helyi közösségek számára fontos hagyományok ápolásával, környezettudatos intézmény működtetésével.
E minősítés azt mutatja, hogy az adott iskola tevékenységét oly’ módon végzi, hogy közben a lehető legnagyobb mértékig megpróbálja tiszteletben tartani az élővilág érdekeit, és igyekeznek minél kisebb károsodást okozni az ökoszisztémának.