2 évnél régebbi cikk

Meg tudnak birkózni az idősek az innovatív technológiákkal?
Fehérvár Médiacentrum fotója
KDRIÜ
Meg tudnak birkózni az idősek az innovatív technológiákkal?

Idősek és technológia - két összeegyeztethetetlen világ. Úgy tűnik, ez az általánosan elfogadott elképzelés, de valóban így van ez? 

Az idősebb generáció ellenérzésének leküzdése a technológiai újításokkal, különösen az informatikával szemben, elég nagy kihívásnak tűnik. Vannak azonban módszerek ennek az akadálynak a leküzdésére, például a végfelhasználók korai bevonása a termékek és szolgáltatások tervezési folyamatába.

Ezt a megközelítést nevezzük közös értékalkotásnak. Az elmúlt hónapokban 6 európai országban több kis- és középvállalkozás, valamint közszolgáltató tesztelte a fejlesztésnek ezt a módját az otthoni ápolás területén, és a kapott visszajelzések azt mutatják, hogy az idősek többnyire elfogadják az informatikai megoldásokat, ha bevonják és támogatják őket, amint azt a következő két példa is mutatja.

Meg tudnak birkózni az idősek az innovatív technológiákkal?

KDRIÜ

Fiziológiai funkciók telemonitorozása

Az otthonápolási ágazat számára kifejlesztett gyakori megoldások egyik területe az idősek távfelügyeletére szolgáló eszközök és alkalmazások. Az E-Med4All Europe Kft., egy magyarországi székhelyű vállalkozás egy ilyen megoldást tervezett, amely a szív- és érrendszeri, valamint a vegetatív idegrendszer fiziológiai funkcióit elemzi, és széleskörűen alkalmazható az orvostudományban.

A telemedicinális rendszer több mint 30 fiziológiai paramétert monitoroz önállóan egy egyszerű pulzoximéterrel, és továbbítja a mért adatokat egy felhőben lévő feldolgozó egységnek. Bár a SCN4ALL rendszer által kínált kardiovaszkuláris monitorozási paraméterek többsége már ismert volt a tudomány számára, gyakorlati alkalmazásuk, különösen a lakosság körében még nem volt megoldott.

A vállalkozás képviselői meglepődtek, hogy az idősek bevonása mennyire hozzájárult a termékfejlesztéshez. Bár az idősekkel a megoldáson való közös munka idő- és energiaigényes volt, sok olyan fontos tényezőre hívta fel a figyelmet, amelyekre a KKV a tervezési fázisban nem biztos, hogy gondolt volna.

"Az érintett idősek nagyon pozitívan álltak a folyamathoz, élvezték a munkát és azt, hogy végre valaki nagyon komolyan érdeklődik a véleményük iránt" - mondta Hegedüs István a Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökségtől, aki szintén részt vett a tesztelésben. Hozzátette, hogy "az idősekkel remekül lehet együtt dolgozni, és a koruk nem igazán jelent hátrányt".

Okos otthonápolási rendszer

Szlovéniában a Caretronic nevű KKV hasonló koncepciójú innovatív rendszert próbált kifejleszteni, amely egy érintőképernyős gondozótelefont, biztonsági karszalagokat és intelligens tablettaadagolókat kombinál annak érdekében, hogy támogassa az idősek otthoni életminőségét, ugyanakkor a hivatalos vagy nem hivatalos gondozóik számára is a hatékony segítséget jelentsen. A megoldás olyan funkciókat kínál, mint a segélyhívások, értesítések és emlékeztetők, a gondozási dokumentáció, az aktivitási szintek figyelemmel kísérése, a veszélyes helyzetek észlelése vagy a gyógyszerek automatikus adagolása előre meghatározott időben és dózisban.

Bár nagy erőfeszítéseket kellett tenni annak érdekében, hogy az idősek motiváltak legyenek, mivel a tevékenységek többnyire virtuálisan zajlottak, a vállalkozások és az idősek is értékelték a fejlesztési folyamatban való együttműködés lehetőségét. Jelena Vidović, a Kranjban található Vállalkozásfejlesztő Központ Kft. munkatársa, aki részt vett a folyamatban, azt mondta, hogy "az ezüst generáció határozottan nem zárkózik el a digitális megoldásoktól, ha azokat megfelelően vezetik be és használják.

Az idősebbek közül sokan rendelkeznek digitális készségekkel. A kulcselem az emberi kapcsolatok és a digitális eszközök megfelelő keveréke. Emellett elengedhetetlen a bizalom és a rendszeres kommunikáció".

"Az idősebbekkel való tesztelés során megtanultuk, hogy a siker és a végfelhasználók általi elfogadás kulcsa az, hogy a célcsoport valódi igényeinek felmérése során megfelelően elvégezzük a házi feladatunkat. Kérdezzük meg az időseket, hogy mit szeretnének, tiszteljük az állapotukat és a képességeiket" - mondta a tesztelésben szintén részt vevő Dr. Szépvölgyi Ákos, a Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség ügyvezető igazgatója. "Türelmesnek kell lenni, mindent alaposan el kell magyarázni, és be kell vonni a végfelhasználókat a folyamat minden lépésébe" - tette hozzá.

A HoCare2.0 projektről

A projekt támogatja az ügyfélközpontú otthoni ápolási megoldások megvalósítását és bevezetését a közös értékalkotás módszerének alkalmazásával. A projektet az Interreg CENTRAL EUROPE program finanszírozza, és 11 partner valósítja meg a Cseh Köztársaságból, Németországból, Magyarországról, Olaszországból, Lengyelországból, valamint Szlovéniából. 

A székesfehérvári székhelyű Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség a projekt vezetőpartnereként koordinálja a nemzetközi összefogást, valamint felel a magyarországi KKV mintaprojekt megvalósításáért.

További információért, kérjük, forduljon bizalommal hozzánk az alábbi elérhetőségen:
kdriu@kdriu.hu

Bővebb információ a projektről: http://www.kdriu.hu/hocare-2-0/, https://www.interreg-central.eu/Content.Node/HoCare2.0.html

A projekt az Interreg Central Europe Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.

This project is co-funded by the European Union under the Interreg Central Europe Programme.

HoCare2 logo

KDRIÜ

KDRIÜ logo 2021

KDRIÜ

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek