4 évnél régebbi cikk

A 10 legjobb katasztrófafilm
Fehérvár Médiacentrum fotója
YouTube Filmek
A 10 legjobb katasztrófafilm

Egy jó katasztrófafilm látványos, hangos, kegyetlen és talán kicsit elgondolkodtató is. Lehet a főszereplő akár egy pusztító aszteroida (Deep Impact), vagy egy irdatlan méretű cunami (A lehetetlen), netán a globális felmelegedés (Holnapután), az biztos, hogy nem lesz kegyelem. Megpróbáltuk sorba rendezni a műfaj legjobbjait. Nem volt egyszerű.

A jó katasztrófafilm receptje egyszerű, mint a rajzszög: végy egy főszereplőt, aki valamilyen tragikus, hamarosan bekövetkező szörnyű eseményre próbálja felhívni a figyelmet, amit senki sem hisz el. A tragédia megtörténte után az emberek összefognak, úrrá lesznek a gondokon az addig elnyomott főszereplő vezetésével, a film végére pedig legyőznek minden akadályt, de legalábbis enyhítik a károkat. 

Szerencsére a leghollywoodibb forgatókönyvírók operálnak már csak ezzel a történetvezetéssel, a többség érti az idők szavát, és a fikciót inkább közelebb hozza a valósághoz. Persze attól is függ, mit szeretnénk látni: egy jó popcorn mozit vagy egy olyan apokaliptikus víziót, amin akár hosszasan is el lehet gondolkozni? Akármelyik is a válasz, a következő tíz katasztrófafilm között mindegyikre találunk példát. 

10. Holnapután (The Day After Tomorrow)

Ha létezik rendező, akinek szakterülete a katasztrófafim, akkor az Roland Emmerich. A német filmesnek köszönhetjük többek között az ezen a listán nem szereplő A függetlenség napja mindkét részét, a Godzillát vagy Az elnök végveszélybent is, ami viszont biztosan nem maradhat le, az a Holnapután. A film ráadásul manapság aktuálisabb, mint valaha, pedig már tizenöt éves, de a világméretű klímapánik csak csak most ér igazán a csúcsára. A Holnapután lényege pedig éppen a globális felmelegedés. Csakhogy a film szerint nem a mindent elsöprő forróság vár ránk, hanem egy újabb jégkorszak küszöbén áll a bolygó, ami ráadásul villámgyorsan sújt le. Az Antarktiszról leválik egy sziget nagyságú jégtömb, emiatt pedig anomáliák sokasága vezet végül a katasztrófához: leáll a Golf-áramlat, cunami söpri el New Yorkot, de van tornádó és földrengés is, meg persze elszabaduló vadállatok. A kérdés csak az, hogyan lehet túlélni. A posztapokaliptikus történet 544 millió dollárt termelt a mozikban és további 110 milliót a DVD-eladásokból.

9. Bølgen (The Wave)

Aki azt hitte, hogy jó katasztrófafilmet csak Hollywoodban tudnak csinálni, az mindenképpen adjon egy esélyt a norvég Bølgennek. A film 2015-ben akkora siker volt Norvégiában, hogy az ötmilliós ország minden hatodik lakója látta. Az angolul The Wave (magyarul A hullám) névre keresztelt film mindent tud, amit a hasonló stílusú amerikai alkotások, csak kellően közel hozta a borzongást a norvégokhoz. Egy 1934-ben már megtörtént eset adja a történet vázát: akkor egy földcsuszamlás miatt szökőár söpört végig egy fjordon, negyven ember halálát okozva. A Bølgen azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha újra bekövetkezne valami hasonló? Persze, hogy meg is történik. Miközben a hegy küldi a vészjósló jeleket, amiket a tudós vesz is, senki nem hisz neki, hogy mi készülődik. Aztán éjszaka bekövetkezik a rémálom, a kisváros lakóinak pedig csak a menekülés marad a hatalmas és pusztító erejű hullám elől. 

8. Twister

Ugyan már 23 éves, de a mai napig hihető a legismertebb viharvadászos pusztítás. A Twister kicsit talán megkopott, de az akkori csúcstechnológiával megrajzolt jelenetei egyáltalán nem hatnak nevetségesen, állják az idő próbáját. A forgatókönyvet az a Michael Crichton írta (Anne-Marie Martinnal közösen), akinek a Jurassic Park regényt, a Congót, a Westworld eredeti filmjének forgatókönyvét vagy éppen Az Androméda törzset köszönhetjük. Ezekhez képest a tornádók után rohangáló tudósok története sokkal lazább moziélmény, de egy katasztrófafilmes listán mégis nélkülözhetetlen darab. Oklahomában járunk, ahol minden idők vihara készülődik éppen. Két rivális viharvadász csapat is a helyszínre tart, hogy elsőként juttassa be mérőeszközét a tölcsérbe. Akinek ez sikerül, örök dicsőség a jutalma, na meg persze az emberiség egy részének megmentője is lehet. A kérdés csak az, túlélhető-e egy ilyen kockázatos kaland.

7. Poszeidon katasztrófa (The Poseidon Adventure)

Azon kevés katasztrófafilmek egyike az 1972-es A Poszeidon katasztrófa, amiről úgy gondolta Hollywood, hogy megér egy remake-et. Bár ne tették volna. A 2006-os Poseidonnal akkor vagyunk igazán nagyvonalúak, ha azt mondjuk rá, hogy kevés ilyen jó minőségű tévéfilm készült. A teljesen lapos, érdektelen történetvezetés azért is meglepő, mert a rendező, Wolfgang Petersen korábban a hajós katasztrófák közül jól hozta a Viharzónát, de nevéhez fűződik a Das Boot, a Végtelen történet és a Vírus is. Csakhogy a '72-es filmnek tökfelesleges volt az újrázás, még ma is a zsáner egyik legjobbja a szilveszter éjjelén játszódó tengeres-hajós-szabadulós dráma. A legnagyobb mulatkázás közben jön a legnagyobb hullám, ami feje tetejére állítja a bulit, és a hajót is. Több száz ember veszik a tengerbe, összesen tízen vannak, akik egy tiszteletes vezetésével megpróbálják túlélni a borzalmakat. 

6. 2012

Még egy romboláspornó Roland Emmerichtől. A 2012 talán akkor lett volna igazán hatásos, ha a címével megegyező évben mutatják be, de persze 2009-ben sem volt rossz film. Létjogosultságát az eddigi talán legerősebb és legismertebb világvége-jövendölés adta: 2012. december 21-re jósolta a maják naptára az apokalipszist. A jóslatot akkoriban mindenki minimum hallotta, de egy felmérés szerint minden tizedik ember el is hitte, Magyarországon még ennél is többen (12%). Nem csoda, ha a német író-rendező úgy döntött, hogy van ebben némi pénzmag is. És nem tévedett. A befektetett 200 millió dollárt megnégyszerezte a másodrangú író, Jackson Curtis (John Cusack), ahogyan két és fél órán keresztül iszkol családjával a válogatott természeti csapások elől. A végcél pedig Kína, ahol hatalmas bárkákat építettek a világ vezető hatalmai, hogy amikor beüt az elkerülhetetlen, amolyan modern Noékként lavírozzanak a gigantikus építményekkel a Földet szinte teljesen beborító óceánon. 

5. Deep Impact

Léteznek olyan üstökösös katasztrófafilmek, ahol az emberfeletti vállalkozás sikerrel jár (Armageddon), és olyan is, ami a világ jelenlegi fejlettségi szintjéhez jobban passzoló választ ad a pusztító aszteroida közeledésére. Ilyen a Deep Impact, és épp ettől lesz hihető, így pedig akár évente, kétévente újranézhető. Mert mit is tehet az emberiség, ha egy űrben keringő kisebb vagy nagyobb kődarab egyszer csak úgy dönt, hogy nincsen jobb hely a becsapódásra a Földnél? Valószínűleg semmit, vagyis de: első sorból nézhetjük majd végig a látványosnak ígérkező műsort. Talán egy maroknyian túlélhetik, de ki dönti el, hogy kik juthatnak be a korlátozott férőhelyekkel bíró bunkerekbe? Kitör-e a pánik, vagy nyugalomban szemléljük, ahogy letarol mindent egy üstökös? Egyáltalán mekkora sikerrel próbáljuk meg elkerülni a látszólag elkerülhetetlent? 

4. A lehetetlen (The Impossible)

A lista egyetlen szereplője, mely valóban megtörtént események alapján készült. 2004 karácsonya sokak számára nemcsak az ajándékok, hanem a több országot is letaroló indiai-óceáni cunami miatt marad emlékezetes. Aki nézett akkoriban híradót vagy az éppen beinduló YouTube-ot, bizonyára belefutott a helyszínen készült videókba vagy a hatalmas hullám felett éppen leszállni készülő repülőről mobiltelefonnal készített felvételbe. Épp ez tette mindenkinek elérhetővé a katasztrófát: a technika már volt annyira fejlett, hogy a saját bőrünkön érezzük a több százezer ember halálát. Még ennél is közelebbiként élte meg a történteket a Bennett család, akik Thaiföldön voltak a természeti csapás idején. Bennették a cunami idején elszakadnak egymástól, de egy percig sem adják fel és megpróbálják a lehetetlent: túlélni és együtt távozni a villámgyorsan káoszba fulladó országból.

3. Fertőzés (Contagion)

Amiben a Fertőzés jobb, mint a többi vírusos katasztrófafilm, az a valósághű megközelítés. A sokszor már túlzóan is naturalisztikus ábrázolást döbbenten nézzük, és pontosan tudjuk: ez tényleg ilyen lehet. A rejtélyes kór nem válogat, pusztuljanak a gyengék. Nem számít, hogy éppen egy kisgyerekes családanya vagy önfeláldozó tudós jön szembe, aki elkapta, jó eséllyel bele is hal a titokzatos kórba. Nincs felvezetés, rögtön az arcunkba kapjuk az eseményeket, a kérdés csak az, hogy a viharsebesen terjedő vírushoz képest lényegesen komótosabb tempóban haladó orvosoknak lesz-e elég idejük kitalálni a megoldást, mielőtt az egész bolygó megfertőződik vagy sem. 

2. Pokoli torony (The Towering Inferno)

A Pokoli torony a VHS-korszak egyik slágerfilmje volt, az alámondásos német bajuszpornóval és a Rambo I-III-mal közösen terjedt a másolt BASF vagy TDK kazettákon. Amikor még a többség Magyarországon azt sem tudta, mi is az a felhőkarcoló, Hollywoodban már katasztrófafilmekben foglalkoztak a betonból és üvegből álló hatalmas épületekkel. A műfaj csúcsa az 1974-es San Franciscóban játszódó film, aminek középpontjában a világ legmagasabb épületének átadó ünnepsége van. Movies for download game of thrones 4k season 8, digital 4k movies. A Titanic óta tudjuk: a monstre építmények avatóján részt venni nem szerencsés, így történik ez a torony esetében is. A 81. emeleten tűz üt ki egy zárlatos kábel miatt. Menekülni lefelé kellene, de a tűz miatt csak felfelé vezet út. A film nyomán 2018-ban egy nem túl combos másolat (Felhőkarcoló) is készült Dwayne 'The Rock' Johnsonnal a főszerepben. Aki teheti, inkább az eredetit válassza. 

1. Melankólia (Melancholia)

Nem a szó szoros értelmében vett katasztrófafilm a Melankólia, ugyanakkor pedig mégis minden porcikájában az. A dán Lars von Trier filmjében középpontban egy esküvő áll, ami minden igyekezet ellenére is balul sül el. A család úgy tűnik, hogy ennek nyomán megbomlik, felszínre törnek az elfojtott konfliktusok, látszólag mindennek vége. Annál is inkább, mert ezzel párhuzamosan folyamatosan közeledik a Föld felé egy addig ismeretlen kisbolygó. És nagyon úgy tűnik, hogy a Melankólia névre keresztelt égitest senkinek és semminek nem kegyelmez. Tűéles emberi dráma, miközben a világ lomhán halad a befejezés felé. Az utolsó jelenet pedig örökre emlékezetes marad azoknak, akik végignézik a 135 perces drámát: talán ez az eddig vászonra álmodott legszebb apokalipszis. A Föld és emberiség vége elmeháborodottan gyönyörű lett a dán filmben.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek