Fair22 °C
2020. június 6. szombat Norbert
Menü

A jövő már a jelen – Digitális oktatás felsőfokon

Az új rendszer segítségével a tanárok közösen, dolgoznak, folyamatosan kapnak információkat egymás munkájáról, a diákcentrikus felületnek köszönhetően pedig nyomon tudják követni tanítványaik tevékenységét – akik rögtön visszajelzést is kapnak munkájukkal kapcsolatban.

Az ősszel elindított programunk keretében fokozatosan akartunk nyitni a digitális oktatás felé. A járvány miatt kialakult új helyzet viszont felgyorsította a folyamatokat, s szinte egyik napról a másikra át kellett állnunk a teljes digitális oktatásra. Szerencsére ez nagyon jól halad, hála a kialakított, felépített rendszernek, és az iskolánkban dolgozó pedagógusoknak.” – újságolta Kovácsné Rockenbauer Réka, a Comenius Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Iskola tanára, aki elmondta, hogy először a Kréta központi adminisztrációs rendszeren keresztül kezdték meg távoktatási tevékenységüket, majd fokozatosan áttértek a Microsoft Teams 365-re.

A 10. osztályos Morvai Anna hamar megszokta a online órákat (Fotó: Morvai Bálint Antal)
A 10. osztályos Morvai Anna hamar megszokta a online órákat (Fotó: Morvai Bálint Antal)

Réka tavaly végzett intézményelemző és –fejlesztőként az ELTE Pedagógia és Pszichológia Kar Neveléstudomány Mesterképzésén. Diplomamunkáját az iskolai digitális oktatásfejlesztésről, a szakmai tanulóközösségről írta: megalkotott egy fejlesztési programot is, melynek integrálása e tanévben elkezdődött.

„Alapvetően ezt egy 3-5 éves projektnek terveztem. Az elképzelésem az volt, hogy nagyon tudatosan felépítve, alaposan előkészítve, átgondoltan, szervezetten vezessük be az iskolai környezetbe.” – mesélte – „Nem csupán digitális eszközök használatát akartuk bevinni az órai keretek közé, hanem digitális tanulószervezet kialakítása volt a cél. Ez magába foglalja a neveléstudományosan megalapozott módszerek korszerű alkalmazását, a pedagógusok közti horizontális tudásmegosztást, az egyéni tanulási folyamatok támogatását digitális eszközök segítségével. Létre is hoztunk szeptemberben egy munkacsoportot, melyhez az alsó tagozattól kezdve a 12. évfolyamig önként csatlakoztak a kollégák. A fejlesztés nagy bummja ez a hirtelen megjelenő környezeti hatás volt, mely rákényszerített bennünket arra, hogy most azonnal, mindenkire kiterjesztve működjön a rendszer. Most már nem az oktatást egészítjük ki vele, hanem minden ezen a platformon történik.”

Az iskola digitális oktatásért felelős csapatát Réka koordinálja. Munkáját nagyban segíti, hogy a Microsoft-nál az egyetemi évek alatt részt vett egy gyakornoki programban, mely során e rendszer oktatásban történő alkalmazását és a lehetőségeivel kapcsolatos munkatevékenységeket tanulmányozta. (Például: programozás, tanulás támogatása…) Tapasztalatai alapján alakította ki a rendszert a jelenlegi helyzetre alkalmazva.

„Nem csupán digitális eszközök használatát akartuk bevinni az órai keretek közé, hanem digitális tanulószervezet kialakítása volt a cél
„Nem csupán digitális eszközök használatát akartuk bevinni az órai keretek közé, hanem digitális tanulószervezet kialakítása volt a cél" (Kovácsné Rockenbauer Réka) (Fotó: Kovács Szabolcs)

A tanárokat úgy készítette fel az átállásra, hogy kialakított egy közös iskolai csoportot a pedagógusok és a szervezeti tagok számára. Az ő külön felületükön, különböző egységekben kezdődött meg a munka. Először is lefektették a szabályokat (a legfontosabb például, hogy senkinek nincsen jogosultsága a módosításokra, meg van határozva, melyik felületre mit írhatnak…), szemináriumokat tartottak minden nap, kontakt órákat is szerveztek (tematikánként bemutattak digitális tananyagokat a felület használatáról, funkcióiról).

A március 13-án bejelentett távoktatásos munkarend életbe lépése után két nappal már megkapták a tanárok az instrukciókat arra vonatkozóan, hogy miként kezeljék, miként készüljenek fel az új helyzetre. Egy hetük volt a pedagógusoknak arra, hogy megtanulják a rendszer használatát, gyakorlatozzanak, s tesztet is kellet írniuk az új rendszer használatáról elsajátított tudásukról. Felkészítették őket arra, hogy képesek legyenek feladatokat kiírni, kontakt órákat szervezni, diákjaikat ezen a felületen keresztül tanítani, segíteni.

Létrehozták a Microsoft Teams 365 programban a kommunikációs kapcsolatokat, csatornákat: a rendszergazda felvitte a diákokat a rendszerbe, hozzárendelték őket az osztályukhoz, megkapták e-mail-ben a felhasználói azonosítót és a jelszót, s pár óra múlva már ott várták a tanárok a virtuális osztályteremben a diákokat, ahol Réka megismertetette velük a rendszert és annak használatát.

A 10. osztályos Morvai Bálint épp online órán vesz részt (Fotó: Morvai Anna)
A 10. osztályos Morvai Bálint épp online órán vesz részt (Fotó: Morvai Anna)

A legtöbb kolléga először tartott attól, hogy nehéz lesz az átállás. Aztán, ahogyan próbálgatták, látták, hogyan működik, kezdték megérteni, amit a videó-anyagokban is bemutattunk nekik. Felismerték, hogy milyen lehetőségek vannak benne. Többen is megfogalmazták, hogy itt most nem azt fogják folytatni, amit az iskolai környezetben is megvalósítottak, nem az eddigit, az évtizedek óta megkövült rendszert helyezik át online térbe, online közvetítésbe. Sikerült egy virtuális tanulókörnyezetet létrehozni, mely a tanulók és pedagógusok tanulási közösségét támogatja. Nem arról lesz szó, hogy a tanár bekapcsolja a kamerát és az analóg tevékenységet kamerával közvetíti, hanem egy diákcentrikus, diákot támogató felületen együtt dolgozunk.” – magyarázta Réka.

Kifejtette, hogy e rendszer segítségével a tanárok közösen dolgoznak, információt adnak és kapnak egymás munkájáról, egyeztetnek, s jobban tudják támogatni a diákot is a tanulásban. Távoktatásuk egyik fő eleme a jelenleg is működő tananyag és feladat meghatározáson alapuló önálló tanulói tevékenység, a másik a Microsoft Teams oktatói program által kínált online konzultáció, kontakt óra és a felületen megvalósítható közös munka.

A tanárok jobban tudják támogatni a diákot a tanulásban (A képen Peringer Orsolya épp órát tart)  (Fotó: Boros László)
A tanárok jobban tudják támogatni a diákot a tanulásban (A képen Peringer Orsolya épp órát tart) (Fotó: Boros László)

Ez az oktatási rendszer folyamatosan segíti a tanulást. Nem feladatkiadásról és a végén értékelésről van szó, hanem ez ennél komplexebb, „nyomon követő” rendszer. A benne lévő jegyzetfüzet segítségével a tanár látja, hogy éppen min dolgozik a gyermek, segíteni tudja a munkáját, s rögtön visszajelzést is tud adni.

A diákok tapasztalatai is nagyon pozitívak: meglátásuk szerint a felületet könnyen lehet használni, s lelkesedésüket mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy szívesen adnak le házi feladatokat határidő előtt. (Ezt a tanárok is megerősítették. – Azok, akik korábban késtek a beadandókkal, most nagyrészt a kitűzött dátum előtt beküldik azokat.)

A fiatalok a kontaktórákat is nagyon élvezik ebben a formában, s még a „kémia show”-k sem maradnak el: Rockenbauer Lajos, a Comenius igazgatója megszakítás nélkül tanítja a gyerekeket a webináriumon keresztül. Bár jelenleg egyedül végzi a kémiai kísérleteket az iskola kémia szaktantermében, most sem marad ki belőle senki: tanítványai online kapcsolódnak be a munkába. Sőt, mindenki digitálisan is megkapja az anyagokat az órák után.

A fiatalok a kontaktórákat is nagyon élvezik ebben a formában (Morvai Botond tanulás közben) (Fotó: Morvai Bálint Antal)
A fiatalok a kontaktórákat is nagyon élvezik ebben a formában (Morvai Botond tanulás közben) (Fotó: Morvai Bálint Antal)

Bízunk abban, hogy oktatói, pedagógiai tevékenységünket, tanítványaink fejlesztését a jelenlegi távoktatásos formában, e digitális rendszerben, még inkább személyre szólóan tudjuk megvalósítani.”- zárta beszélgetésünket Réka.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák


Ez van

A hét sztorija

Eseménynaptár