Fair2 °C
2019. december 5. csütörtök Vilma
Menü

Székesfehérvár félórával közelebb Budapesthez – ötven éve adták át az M7-est

Székesfehérvár félórával közelebb Budapesthez – ötven éve adták át az M7-est
Az M7-es autópálya építése Martonvásárnál. (Fotó: Fortepan)

Megvannak még a betonkockák, amiken Budapesttől Fehérvárig zötyögtünk élvezve a modernkor csodáját, a száguldást, az éles kanyaroktól mentes utat? Ma ötven éve, hogy átadták az M7-es Székesfehérvárig tartó szakaszát.

„Egy nemzeti színű szalagot vágott ketté az olló, s az ünnepi pillanat után Székesfehérvár egy fél órával „közelebb került” a fővároshoz.” – állt az 1968. május 17-i Népszabadságban. Ma már kis híján az egész távot letudjuk ennyi idő alatt az autópályán, sőt, van ismerősöm, akinek saját bevallása szerint – a szabályokat többé-kevésbé betartva – tizenkilenc perc a rekordja. Persze akkoriban egy leheletnyivel kisebb sebességgel kalkuláltak: az M7-es Székesfehérvárig csak négy és fél kilométerrel lett rövidebb a régi útnál, de a gépkocsik menetideje – 80 kilométeres sebességet számítva – fél órával csökken. – írja ugyancsak a Népszabadság.

Magyarországon az első autópályát, az M1-M7 közös szakaszát 1964-ben építették. Két évvel később elkészült az M7-es Balaton felé vezető sávja Martonvásárig, majd 1967-ben már a jobb pálya Velencéig tartott. 1968-ban Székesfehérvárig ért az M7-es balatoni sávja, 1970-ben pedig már a Balaton partjáig, Balatonaliga határáig tartott a jobb sáv – írja a Wikipédia.

Persze akkoriban nemcsak a kilométerekkel, hanem a költségekkel is másképpen számoltak az építéseknél. A lap szerint az autópálya minden egyes kilométere huszonöt, az autóúté pedig tizenöt millió forintba került, ma már ugyanezt hárommilliárd körül adják, legalábbis ha hinni lehet az uniós közbeszerzési értesítőnek.

És hogy mi munka állt abban, hogy a Székesfehérvár-Budapest táv elkészüljön? A lap szerint kétszázezer köbméternyi sziklát kellett szétfejteni ahhoz, hogy négy százalékosnál meredekebb emelkedő ne legyen az autópályán, mindehhez pedig ugyanennyi földet is ki kellett cserélni. Az alaphoz végül négy millió köbméter földet mozgattak meg, majd negyedmillió tonna betont használtak fel. A pálya 51 kilométeres szakaszra 45 alul-, illetve felüljáró került.

A hozzáadott érték, főként a gazdasági, talán meg sem becsülhető, hiszen így Székesfehérvár könnyebben elérhetővé és még inkább vonzó várossá vált a befektetők számára. A mi kényelmünkről pedig talán nem is kell beszélnünk.

Városi legendák
Rossz nyelvek szerint sokáig azért csak Balatonaligáig tartott az út, mert Kádár János kedvenc villája a balatonaligai partokon, a mostani Club Aliga terültén állt.
Megint mások olyan csúnyaságokat emlegetnek, amely szerint a Balaton és a Velencei-tó környékén akkortájt épült nyaralók nagy részét az M7-es alapanyagaiból húzták fel. Természetesen bizonyított esetet senki nem tud felmutatni.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

A hét sztorija

  • A Joker, Az ír és a Házassági történet is az év filmjei között szerepel
    A Joker, Az ír és a Házassági történet is az év filmjei között szerepel
  • Ajándékdobozzá változott a Vörösmarty Rádió látványstúdiója
    Ajándékdobozzá változott a Vörösmarty Rádió látványstúdiója
  • Olcsóbb lesz holnaptól a benzin
    Olcsóbb lesz holnaptól a benzin
  • Fenntarthatóság, márkaépítés, regionalitás – Fehérváron a piac konyhája
    Fenntarthatóság, márkaépítés, regionalitás – Fehérváron a piac konyhája
  • Jótékonysági este a rock és a gyermekek segítése jegyében
    Jótékonysági este a rock és a gyermekek segítése jegyében
  • Megkezdődött az ünnepi szezon New Yorkban
    Megkezdődött az ünnepi szezon New Yorkban
  • Országos sztrájk kezdődött Franciaországban
    Országos sztrájk kezdődött Franciaországban
  • Adócsaló vagyonvédelmi cégek vezetői ellen indult eljárás Csongrád megyében
    Adócsaló vagyonvédelmi cégek vezetői ellen indult eljárás Csongrád megyében

Eseménynaptár

  • Már több mint 26 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó adományvonalán
    Már több mint 26 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó adományvonalán
  • Halálos csapdát jelentenek a műanyaghulladékok a remeterákokra nézve
    Halálos csapdát jelentenek a műanyaghulladékok a remeterákokra nézve
  • A fogamzásgátló tabletta strukturális változást okoz az agyban
    A fogamzásgátló tabletta strukturális változást okoz az agyban
  • Megválasztották az év bortermelőjét
    Megválasztották az év bortermelőjét
  • Este és éjjel is nagyobb eséllyel borult, párás időre lehet számítani
    Este és éjjel is nagyobb eséllyel borult, párás időre lehet számítani
  • Tartósélelmiszer-gyűjtést rendez a Vöröskereszt
    Tartósélelmiszer-gyűjtést rendez a Vöröskereszt
  • Segítséget kapnak a hátrányos helyzetű családok
    Segítséget kapnak a hátrányos helyzetű családok
  • Többet vásároltunk októberben mint egy évvel ezelőtt
    Többet vásároltunk októberben mint egy évvel ezelőtt
  • A Nagy Mikulás Kvíz: mennyire vagy képben a Nagyszakállúval?
    A Nagy Mikulás Kvíz: mennyire vagy képben a Nagyszakállúval?
  • Az Asszonyműhely és az Rác utcai Advent is folytatódik a fehérvári kézművesekkel
    Az Asszonyműhely és az Rác utcai Advent is folytatódik a fehérvári kézművesekkel
  • Közmeghallgatást lesz jövő pénteken a Városházán az önkormányzat működéséről
    Közmeghallgatást lesz jövő pénteken a Városházán az önkormányzat működéséről
  • Rekordévet zárhat a magyar turizmus.
    Rekordévet zárhat a magyar turizmus.
  • Gázrobbanás Lengyelországban - gyermekek is meghaltak
    Gázrobbanás Lengyelországban - gyermekek is meghaltak